Välkommen till
Way Of Life
Hälso- & ÖrtBlogg

Här finner du allt som berör och relaterar till hälsa. Det jag främst vill framhäva är att hälsa inte är att vara perfekt! Alla kan vara eller bli hälsosamma(re) på sina villkor. Utan att behöva sträva efter att bli eller vara perfekt.

Jag vill också bidra till att öka kunskapen kring alla fantastiska örter och vilda ätbara växter som kan hjälpa oss att stärka vår hälsa.

Välkomna!

Jag håller även samtal för hälsorådgivning, kostrådgivning, idrottsnutrition och örtträffar med örtvandring. Besök min webbplats för mer information

www.way-of-life.se

senaste BLOGGINLÄGGet

gröna grönsaker och blad med klorofyll. Grönsaker ligger upphackade i en vit skål som står på ett brunt träbord. Runtomkring ligger grönsaker uppskurna samt en silversked med groddar i. Avokado, paprika, broccoli, bönor, sockerärtor, alfalfagroddar, gukra, lima, mynta, spenat, groddar, persilja, salladsblad, zucchini, salladslök, och koriander.

Följ Karolines Way of Life på sociala medier! 

Vad hittar du på denna hälsoblogg?

I en tid då vi överöses av olika hälsotips kan det vara ofantligt svårt att veta vad man faktiskt kan lita på. Det är dessutom ganska lätt att få svåra prestationskrav på vad man borde nå upp till, den så kallade ”hälsohetsen”.

Jag heter Karoline och min bakgrund är en kandidatexamen inom hälsa och kost från Göteborgs universitet, utöver det har jag studerat mer träningslära, är herbalist och ekonom. Det främsta jag vill påpeka gällande hälsa är att: hälsa är inte att vara perfekt. Målet borde ju alltid vara att hitta sin egen hälsosamma livsstil, med sina förutsättningar och inte lyssna för mycket på allt man ”borde” vara och göra. Just det vill jag inspirera till med denna hälsoblogg.

Här finner du artiklar kring allt möjligt som har med hälsa att göra; kost, fysisk aktivitet, natur, stress, sömn, stillasittande, årstider, relationer, läkeväxter och så vidare. Allt hänger ihop. För mig är örter (vilda ätbara växter) en viktig del av det. 

Men det kanske viktigaste för att stärka hälsan är empowerment, att ha makten över sin egen hälsa. Den ligger i dina händer och du har makten över den. Vilket är ett stort ansvar som ska tas på allvar men också ger möjligheten att påverka den på egna premisser. Just därför tycker jag att det är så viktigt att vända och vrida på begreppet hälsa samt sprida kunskap och information, så att alla får lite bättre möjlighet till att ta kontrollen i egna händer!

ARTIKLAR BLOGGINLÄGG

gröna grönsaker och blad med klorofyll. Grönsaker ligger upphackade i en vit skål som står på ett brunt träbord. Runtomkring ligger grönsaker uppskurna samt en silversked med groddar i. Avokado, paprika, broccoli, bönor, sockerärtor, alfalfagroddar, gukra, lima, mynta, spenat, groddar, persilja, salladsblad, zucchini, salladslök, och koriander.

Klorofyll är det gröna pigment som gör växter gröna, och har många hälsofördelar. Allt från att förhindra cancer till att stärka hälsan.

en liten träsked ligger på ett vitt bord med pulver av spirulina. Algen spirulina ligger både i skeden och spritt utanför i en hög

Spirulina är fylld med mikro- och makroämnen för att stärka vår hälsa och bekämpa sjukdomar. Bl.a. järn och 60-70% högvärdigt protein.

Kvinna och man promenerar i barrskog, Karolines way of life hälsoblogg

Promenader är en utmärkt träningsform för att behålla hälsan och minska riskerna för många av de vanligaste sjukdomarna. Enkelt och effektivt.

rotfrukter och grönsaker ligger tillsammans, broccoli, morötter, palsternacka, grönkål, vitkål, savoykål, blomkål, rotcelleri, lök och vitlök

Den nordiska dieten är vår skandinaviska variant av medelhavsdieten, och minst lika nyttig. Närproducerade råvaror för miljö och hälsa.

tjej sitter med benen i kors på en bräda med en rund foam ball under och håller balansen med att stärcka ut armarna. Hon sitter framför en strand, stranden och vattnet är i bakgrunden och det är gryning eller skymmning. Kvinnan har långt brunt utsläppt hår och en färgglad bikinitopp. På underkroppen har hon en våtdräkt för att surfa.

Är du inte elitidrottare/elitmotinär med tydliga mål kring vad som ska uppnås med träningen kan det vara svårt att få till regelbunden rörelse. Om träningen

Kvinna suddig i bakgrunden med händerna framför kameran. I händerna håller hon en hamburgare med vitt bröd, hamburgekött och sallad. Kvinnan tittar på hamburgaren och håller båda händerna runt den.

Inflammation beror på övervikt och en ohälsosam livsstil, de är också svaren på att minska nivåerna. Inte främst en anti-inflammatorisk kost.

närbild på en brännässla som börjar bilda blommor. Bilden är tagen på toppen av nässlan med stam och gröna blad. i bakgrunden står många brännässlor tillsammans

Brännässla är kanske den viktigaste ätbar vilda växten vi har i vår natur. Den stärker vår hälsa, finns att plocka överallt och är god.

man gör handstand på två stänger. Håller stänger runt händerna och resten av kroppen är ovanför. Mannen har bar överkropp och tatuering på axeln, svarta tighta byxor. Gymnast

Överträning drabbar inte bara elitidrottare utan även motionärer med en hög träningsbelasnting. Vilket sker när kroppen inte får återhämtning.

Bitar av fyrkantiga chokladbrownies upplagda utan fat pp ett brunt bord. Mellan chokladkakorna står det tre stycken gula blommor i en små vaser, var för sig.

Kakao och choklad påverkar vår hjärna och humör men är också ett viktigt livsmedel för att stärkande hälsan och bekämpa skjukdomar.

Reishi svamp odling med stora mängder rödbruna resishisvampar som växter på en vägg. Adaptogen

Adaptogener är örter vilka fungerar ungefär som supergrönsaker och hjälper oss bland annat att bättre hantera stress och stärka vår hälsa.

Tarmbakterierna och hjärnan har en konstant kommunikation sinsemellan. Där bakterierna spelar en stor roll i vår mentala och fysiska hälsa.

Lila och vit passionsblomma, pasiflora incarnata, på buske med gröna blad. Gula pastiller från mitten av blomman.

Visst finns det örter för sömn. Som hjälper oss att varva ner och sova bättre samt lugna våra stressystem. Och dessutom säkra att avända.

skål med grönsaker och bönor på träbord med blommor, hälsosam mat

Vår kost har stor påverkan på stress och HPA-axeln. Vilka livsmedel bör vi undvika samt vilka kan hjälpa till att lugna nervsystemet?

folk cyklar i stad, hälsopromotion, Karolines way of life hälsoblogg

I ett hälsofrämjande samhälle ligger fokus på hälsan och mindre på sjukdom. Vi får möjlighet att stärka hälsan eftersom strukturerna tillåter det.

flaskor med juicer av frukter och grönskaker, vitaminer och mineraler

Immunförsvaret påverkas i allra högsta grad av kost och motion. Alla delar av försvaret fungerar bättre med näringtät mat och fysisk aktivitet.

Hund går genom fält med gula maskrosor vid skog på en solig dag

Vilda ätbara växter har alltid varit en av människans viktigaste födoämnen. Många av dem växter överallt omkring oss och är både näringsfyllda och goda!

Följ Karolines Way Of Life på Sociala medier