Välkommen till
Way Of Life
Hälso- & ÖrtBlogg

Här finner du allt som berör och relaterar till hälsa. Det jag främst vill framhäva är att hälsa inte är att vara perfekt! Alla kan vara eller bli hälsosamma(re) på sina villkor. Utan att behöva sträva efter att bli eller vara perfekt.

Jag vill också bidra till att öka kunskapen kring alla fantastiska örter och vilda ätbara växter som kan hjälpa oss att stärka vår hälsa.

Varje fredagsmorgon läggs en ny artikel ut!

Välkomna!

Jag håller även samtal för hälsorådgivning och kostrådgivning samt örtträffar med örtvandring eller hur du gör dina egna örtprodukter. Besök min webbplats för mer information.

www.way-of-life.se

senaste BLOGGINLÄGGet

Kvinna håller fram en vit tallrik med en stor kaka på. Kakan har chokladchips på toppen. Kvinnan har brunt lockigt hår till axlarna, målade naglar och ett vitt linne.

Följ Karolines Way of Life på sociala medier! 

Vad hittar du på denna hälsoblogg?

I en tid då vi överöses av olika hälsotips kan det vara ofantligt svårt att veta vad man faktiskt kan lita på. Det är dessutom ganska lätt att få svåra prestationskrav på vad man borde nå upp till, den så kallade ”hälsohetsen”.

Jag heter Karoline och min bakgrund är en kandidatexamen inom hälsa och kost från Göteborgs universitet, utöver det har jag studerat mer träningslära, är herbalist och ekonom. Det främsta jag vill påpeka gällande hälsa är att: hälsa är inte att vara perfekt. Målet borde ju alltid vara att hitta sin egen hälsosamma livsstil, med sina förutsättningar och inte lyssna för mycket på allt man ”borde” vara och göra. Just det vill jag inspirera till med denna hälsoblogg.

Här finner du artiklar kring allt möjligt som har med hälsa att göra; kost, fysisk aktivitet, natur, stress, sömn, stillasittande, årstider, relationer, läkeväxter och så vidare. Allt hänger ihop. För mig är örter (vilda ätbara växter) en viktig del av det. 

Men det kanske viktigaste för att stärka hälsan är empowerment, att ha makten över sin egen hälsa. Den ligger i dina händer och du har makten över den. Vilket är ett stort ansvar som ska tas på allvar men också ger möjligheten att påverka den på egna premisser. Just därför tycker jag att det är så viktigt att vända och vrida på begreppet hälsa samt sprida kunskap och information, så att alla får lite bättre möjlighet till att ta kontrollen i egna händer!

ARTIKLAR BLOGGINLÄGG

Kvinna håller fram en vit tallrik med en stor kaka på. Kakan har chokladchips på toppen. Kvinnan har brunt lockigt hår till axlarna, målade naglar och ett vitt linne.

Vår hunger och mättnad styrs av diverse hormoner och signaler från mag- och tarmsystemet, som gör allt för att hålla viktstabilitet.

Kvinna håller en blå tallrik med vita kanter. På tallriken ligger en omelett ihopvikt med gröna blad och valnötter mellan. Ovanpå ligger några blad basilika. Bilden är tagen på kvinnans händer och en del av överkroppen, inte huvudet.

Protein finns i många livsmedel, och få personer får proteinbrist. Inte ens när vi tränar behöver vi öka drastiskt. Lagom är oftast bäst.

Kvinna tränar styrketräning på gym. Hon har en stång med tunga vikter på axlarna och tittar rakt fram. Hon håller händerna runt stången och står bredbend. Kvinnan har en blå sportbh på sig och ett par svarta hotpants. På benen har hon flera tatueringar. I bakgrunden syns massa vinter och stänger.

Det finns flertalet örter som kan öka din träningsprestation. Och dessutom bidra till andra hälsostärkande effekter. Här är 4 studerade växter

Svampar av olika slag ligger i en korg som står på marken full med gula höstlöv. I korgen ligger svampar med olika former och färger. Korgen har två handtag på sidorna

Ätliga svenska svampar i skogen erbjuder både hälsostärkande likväl som medicinala effekter. T.ex. kantareller, Karl-Johan och taggsvamp.

Hand hålls fram med handflatan upp mot solen i bakgrunden. Det är solnedgång eller soluppgång och solen är alldeles röd orange på horisonten. Bakgrunden är suddig med grässtrån och växtlighet

Att vara högkänslig, eller sensibelt begåvad, kännetecknas av att ta in känslor, tankar och sinnesintryck extra starkt. På gott och ont.

Så här kan du som kvinna träna under den hormonella cykeln. Cykla din träning under månaden för bäst resultat och mående.

Kvinna håller i en honungssked eller honungslev över en honungsburk, Hon har doppat den och nu droppar honungen från honungsskeden ner i burken.

Honung är inte bara det bästa sötningsmedlet vi kan använda, utan också en riktig dundermedicin som det nu forskas mycket på.

Kvinna strechar på en yogamatta med styrketräningsvikter framför sig, dumbells, lösa vikter. Hon har ett par gröna träningsbyxor på sig och ett lila linne, håret är brunt och uppsatt i en tofs. Runt huvudet har hon en mikrofon. Rummet hon sitter i är tomt, ett stort rum med fönster vettande ut mot en gata. Det är ingen annan i bilden.

Fysisk aktivitet under klimakteriet kan hjälpa att minska de besvär många känner av såsom vallningar, sömnproblem och humörsvängningar.

Kvinna promenerar på asfalterad väg i naturen. Hon har på sig en röd hoodie med svarta byxor och träningsskor. Morgonsolen lyser mellan träden i hennes ansikte. Bilden är tagen på henne bakrifrån med grönska och träd på båda sidorna av vägen.

Träning innan frukost sägs bränna mer fett. Stämmer det? Hur reagerar kroppen på träning vid tömda energilager efter nattens fasta?

Kvinna gör ringblomssalva. Fotot är taget på kvinnans händer där hon håller i en glasburk med torkade ringblommor. Hon lägger de torkade blommorna ovanpå salva av ringblomma som ligger i burkar av aleminium. Det står tre burkar på en rutig handduk på ett träbord. Bredvid står en träkord med torkade blommor och glasburk. Det står en burk som vas med blommor på bordet framför kvinnan.

Sårläkande växter som finns överallt i naturen kan användas både vid akuta sår eller inflammation samt vid återkommande hudproblem

Grönsaker och rotfrukter på hyllor som består av trälådor och korgar. Uppställda framför varandra på marknad. Korgarna och hyllorna är fulla med färska grönsaker; rödbetor, rädisor, vitkål, morötter, purjolök, blomkål, celleri, persilja, bladgrönsaker, lök, paprika, gurka, salladsblad.

Tips för mer frukt och grönsaker i kosten kan behövas då de flesta svenskar äter alldeles för lite frukt och grönt, vuxna som barn.

Kvinna med linne, tights och ryggsäck på ryggen går i grön lummig skog. Tjejen har brunt utslöppt hår och tittar snett nedåt. Runt henne är det grön lummig bladskog med bladträd, buskar och växtligheter. En fin sommardag

Vår mentala och fysiska hälsa stärks när vi vistas i naturen. Mängder av ämnen frisläpps i våra kroppar när vi ser, hör och känner naturen.

gröna grönsaker och blad med klorofyll. Grönsaker ligger upphackade i en vit skål som står på ett brunt träbord. Runtomkring ligger grönsaker uppskurna samt en silversked med groddar i. Avokado, paprika, broccoli, bönor, sockerärtor, alfalfagroddar, gukra, lima, mynta, spenat, groddar, persilja, salladsblad, zucchini, salladslök, och koriander.

Klorofyll är det gröna pigment som gör växter gröna, och har många hälsofördelar. Allt från att förhindra cancer till att stärka hälsan.

en liten träsked ligger på ett vitt bord med pulver av spirulina. Algen spirulina ligger både i skeden och spritt utanför i en hög

Spirulina är fylld med mikro- och makroämnen för att stärka vår hälsa och bekämpa sjukdomar. Bl.a. järn och 60-70% högvärdigt protein.

Kvinna och man promenerar i barrskog, Karolines way of life hälsoblogg

Promenader är en utmärkt träningsform för att behålla hälsan och minska riskerna för många av de vanligaste sjukdomarna. Enkelt och effektivt.

rotfrukter och grönsaker ligger tillsammans, broccoli, morötter, palsternacka, grönkål, vitkål, savoykål, blomkål, rotcelleri, lök och vitlök

Den nordiska dieten är vår skandinaviska variant av medelhavsdieten, och minst lika nyttig. Närproducerade råvaror för miljö och hälsa.

Följ Karolines Way Of Life på Sociala medier