Örter som kan minska gasbildning

Örter som kan minska gasbildning

All denna julmat, och snart kommer nyårsmiddagen. Även om man inte lider av till exempel IBS känner nog de flesta att alla dessa festmåltider bidrar till en hel del bubblor i mage och tarm. Många kan känna av detta flera dagar efter en tung måltid. Det fantastiska är att det finns flera örter som kan hjälpa till att lugna en orolig mage och minska gasbildning!

Bittra örter

Bittra smaker leder till att hela matsmältningssystemet sätter igång (läs artikeln ”Bittra växter för matsmältningen” för mer information). Ta till exempel några droppar av en bitter-tinktur en stund innan maten (eller efteråt men med flest fördelar innan) för att få igång hela systemet. Bland annat ökar mängden enzymer för nedbrytning av maten, blodsockret regleras, levern producerar mer gallsyra samt tarmarna stimuleras. Samma effekt får man så klart genom att blanda in bittra smaker i maten. Som till exempel rucola och maskrosblad i en sallad. Även brysselkål som är vanlig så här års innehåller bitterämnen.

Det måste inte vara bittert så att tungan rullar sig. Men, ju bittrare desto mer effektivt. Det är en smak man vänjer sig vid men kan vara väldigt känslig för i början. Ta kaffet som exempel, första koppen är oftast allt för bitter men man vänjer sig snabbt och kan därefter uppskatta smaken.

Bitter tinktur eller sprit

Vid det feta julbordet kommer magen att tacka dig för en liten hutt med bittert innan eller direkt efter måltiden (välj alkoholfritt om du inte kan dricka alkohol). Många kulturer lägger bittra örter i sprit just av denna anledning. En aperitif före eller degestif efter maten. Vill man ha en starkare mer potent bitterdryck kan man köpa eller göra en tinktur. Det är helt enkelt en stor andel örter som lagts i alkohol för att dra ut de verksamma ämnena. Slutprodukten är en mycket koncentrerad dryck med växtens potenta egenskaper vilket gör att man inte behöver ta speciellt mycket, utan 1–4 ml räcker. Ett lätt sätt att inta växter där man egentligen inte får i sig så mycket alkohol. Det finns även alkoholfria tinkturer, oftast gjorda med glycerin. Vilka är bra men alkohol drar ut fler verksamma ämnen ur växterna och är därför mer potent.

Mage med text out of order, IBS magproblem, gasbildning, Karolines way of life hälsoblogg

”Karminativa” örter för att minska gasbildning  

En karminativ växt hjälper till att avlägsna bubblor i tarmen. De lugnar en aktiv tarm samt mage och är därför att rekommendera för personer som lider av tarmsjukdomar, exempelvis IBS. Men också för alla andra efter en tung måltid.

Exempel på karminativa växter

Många väldoftande frön har en lugnande effekt på matsmältningssystemet. Krossa dem helst lite innan för bäst effekt. Antingen för att göra te på eller de går också att tugga på och äta som de är.

Fänkålsfrön

Fänkålsfröna är bland annat karminativa men också antispasmodiska, vilket innebär att det hjälper till att lugna kramper (också andra kramper såsom menstruella). Används för diverse problem med matsmältningen men också för att stimulera aptiten före en måltid. Lämnar dessutom en god smak i munnen efter maten.  

Anisfrön och korianderfrön

Även dessa frön är bland annat karminativa och antispasmodiska. Hjälper till med att underlätta matsmältningen.

Dill (framförallt fröna)

Också dillfrön, likväl som bladen, hjälper de till att minska gasbildning samt agerar antispasmodiskt.  

Pepparmynta

En välkänd växt för att lugna magen och är perfekt att göra te på efter en måltid. Eller rent allmänt om man har ont i magen, oavsett anledning. En ört som ofta rekommenderas till personer med IBS. Pepparmynta är bland annat antispasmodisk men hjälper också till vid illamående. Myntan är milt lindrande mot smärta, bland annat i magen. Den hjälper till att öka mängden gallsyra vilken framförallt hjälper till med nedbrytningen av fetter. De olika arterna av myntor har individuella skillnader men ändock likande effekter. Pepparmyntan har dock aningen starkare kvalitéer just som avslappnande för mage och tarm.

Aromatiska örter

Många växter som har mycket arom har ofta en lugnande effekt på mage och tarm. Det är de flyktiga eteriska oljorna i växterna som bidrar till den starka doften men också till den lugnande effekten. De eteriska oljorna, som vi får i oss både genom näsan likväl som genom att äta eller dricka dem, har en avslappande effekt på muskler. Vilket då kan hjälpa både i magen men framförallt i tarmen.

Men använd inte rena eteriska oljor, det går en stark trend i det nu. Det är hela plantans verksamma ämnen man vill åt, inte enbart de eteriska oljorna. Mycket viktigt!

Samtliga av de ovanstående växterna är just aromatiska örter. Alla växter har ju dessutom många andra effekter på kroppen, så testa några olika för att se vilka som passar dig personligen bäst.

Tekopp och tekanna med karminativa örter, örter som minskar gasbildning, Karolines way of life hälsoblogg

Gör en kopp te

En värmande kopp te efter maten med lugnande örter är ett perfekt sätt att avsluta, ja egentligen varje måltid. Gör en kopp eller kanna te med till exempel pepparmynta, fänkålsfrön och citronmeliss. Gott och mycket skönt för magen. Var inte rädd för att köpa örter individuellt torkade och sedan blanda din egen te-mix. För bäst effekt, gör en lite starkare blandning med ca 1 matsked torkade örter per kopp te. Gör man 1 liter tekanna kan man alltså använda 4 matskedar torkade örter, i den blandningen man själv föredrar.  

Lycka till och hoppas på ett lugnt nyår….!

Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Jag heter Karoline och driver denna HälsoBlogg där jag skriver artiklar kring det mesta som har med hälsa att göra. Det viktigaste jag vill säga är: hälsa är inte att vara perfekt. Jag vill inspirera till ett lagom hälsosamt liv, där kraven sätts utifrån vad du faktiskt kan uppnå i just ditt liv. Min bakgrund är en kandidatexamen i hälsa och kost från Göteborgs universitet. Utöver det har jag studerat extra träningslära, är herbalist och företagsekonom.

Lämna ett svar