5 anledningar till varför du ska dricka örtteer

5 anledningar till varför du ska dricka örtteer

Naturens under i en kopp! Om du gillar att dricka te men inte redan dricker örteer tycker jag att det är hög tid att börja. Alla växter har olika egenskaper och kan hjälpa dig att uppnå varierande hälsoeffekter. Vissa är stimulerande, andra lugnande och många är otroligt goda. Dessa hälsostärkande och smakrika örter kan drickas enskilt för sig eller kombineras för att uppnå ännu högre höjder. Här är 5 anledningar till varför du ska dricka örtteer!

Först och främst vill jag förklara vad jag menar när jag säger örter; jag menar helt sonika alla växter. Precis, alla växter som du kan lägga i vatten och göra te av. Egentligen är ju kaffebönan också en växt men den har liksom fått ett eget liv som dryck. Växter såsom kanel, ingefära, tallbarr, pepparmynta, nejlika, timjan, kamomill och gurkmeja är alla inkuderade här. Vanliga kökskryddor likväl som skogens ovanliga fynd.

Så varför ska du dricka örtter?:

1. Teer är ett utmärkt sätt att få i sig de verksamma ämnena ur växter

Varmt vatten drar ut många beståndsdelar ur växten och du kan därmed få mineraler, vitaminer men också varje enskild växts specifika egenskaper. Citronmeliss till exempel, som inte bara är ett gott litet blad med näringsämnen, har också bland annat milt lugnande egenskaper. Perfekt på kvällen, eller kanske innan mensen. De flesta egenskaper såsom att vara exempelvis antiinflammatoriskt, antibakteriellt eller svettdrivande följer med ut i vattnet och in i din tekopp.

Andra sätt att inta örter är till exempel genom kapslar eller tinkturer men vattenextraktion har så många fördelar. Bittra smaker kommer till exempel att aktivera hela matsmältningen men då behöver bitterreceptorerna i munnen först registrera smaken. Så det blir aldrig samma effekt av örten i en kapsel som i ett te. Många bittra örter kan man också hyffsat lät maskera i en teblandning med andra välsmakade växter. Pepparmynta är en fantastisk maskerare, smakar gott och har hälsoeffekter. Vatten drar helt enkelt ut många verksamma ämnen, är njutbart samt välgörande för kropp och själ.

Ju länge örterna får sitta i vattnet desto mer verksamma ämnen dras ut. De ska helst sitta mer än 20 min men upp till 8 timmar för maximal effekt! Jag brukar personligen göra iordning en termos på morgonen men örterna i. Sedan får de ligga där i termosen med det varma vattnet och jag dricker upp det under dagen. Vill man ha en riktigt potent lösning, vad som kallas infusion snarare än te, häller man varmt eller kokande vatten över örterna på kvällen, låter blandningen stå över natten och dricker infusionen dagen efter. Vissa växtmaterial behöver dock kokas längre för att de verksamma ämnena ska dras ut, som till exemepel bark och rötter. Sjud dem i ca 20 min.

Tekanna med örter och örtte, många anledningar varför du ska dricka örteer, Karolines way of life hälsoblogg

2. Vätska!

Många dricker alldeles för lite vatten. En stor anledning verkar vara för att det helt enkelt är så tråkigt att dricka vanligt vatten. Därför blir det lätt andra vätskor såsom läsk, bubbelvatten eller kaffe. Men örtteer är både gott och välgörande. Och kan dessutom drickas kallt. Om du gör iordning teet på kvällen och låter vattnet dra ut egenskaperna från örterna under natten, så kan du sedan dricka teet kallt under dagen. Eventuellt med lite honung eller små mängder steviablad (i pulverform). Ju längre örterna får ligga i vattnet desto mer verksamma ämnen dras ut, upp till en viss tid så klart. 2–8 timmar är dock en bra tid.

Eller så lägger du helt enkelt örter i kallt vatten. Doftpelagon är en favorit! Så gott! Men också mynta, citronmeliss, citronverbena, basilika, gurka, äpple och så vidare.

3. Koffeinfritt

I vårt kaffedrickande land konsumerar många alldeles för mycket koffein. Svart och grönt te innehåller inte lika mycket koffein som kaffe men ändock. Flera koppar på en dag, och kanske tillsammans med kaffe och summan kan bli en ganska hög koffeinhalt.

Örteer (de finns så klart flera örter som innehåller koffein, exempelvis kaffebönan som ju också en växt) kan därför vara ett utmärkt val för att minska på koffeinet och kaffet. Är det svårt att inte dricka kaffe kan man ju iallafall byta ut någon kopp här och där mot ett gott örtte. Kanske med honung eller lite stevia för att göra det ännu mer lockande. Mycket handlar om vanan, tillslut kommer du möjligen gilla örtteet 🙂 För mig personligen handlar det så mycket om att dricka något varmt.

4. Empowerment!

Ett så viktigt begrepp gällande hälsa! Att känna att vi har makten över hälsan i våra egna händer. Vilket växterna kan hjälpa dig med på många sätt.

Örteerna kan hjälpa dig att bli specifik i effekter på kroppen. Mixa och blanda örterna utefter vad du vill ha för effekt för tillfället. Som till exempel för att stärka din hälsa, lugna ner dig efter en dags jobb, piggna till på morgonen, stärka specifika delar av kroppen och så vidare. Då menar jag inte starka, medicinala växter som man behöver hjälp från en expert av för att få rätt blandning. Utan vanliga örter såsom pepparmynta, kamomill, ingefära, rödklöver, maskros (både blad och rötter), citronmeliss, citronverbena, gurkmeja, kanel, fänkålsfrön etc. Alla dessa är milda men potenta. Bara för att en ört är ”mild” betyder inte att den inte är potent! En kopp kamomillte på kvällen kan verkligen vara avslappnande.

När man upptäcker den underbara känslan till egenmakt som dessa örter ger oss rörs liksom något riktigt djupt, instinktivt inombords. Vi har utvecklats tillsammans med dessa plantor. Vi kommer från naturen, vi finns här för varandra i ett cirkulärt system. Det är ganska fint, och mycket häftigt, att aktivt kliva in i det systemet. Det behöver man ju inte vara varken hippie eller naturolle för att uppleva 🙂 Och så många spännande växter det finns! En helt ny (gammal) värld som öppnar sig när vi väl börjar titta oss runt, och uppleva både smak och effekt av dessa hälsostärkande örter.

Om du dessutom odlar eller viltplockar en eller flera av örterna du sedan gör te på kommer du att inse att du har så mycket makt i dina händer. Känslan av att lära sig identifiera ätbara vilda växter, eller själv odla, plocka dem, eventuellt torka delar av dem och sedan göra te på växten, är fantastisk. Du behöver dessutom inte mycket plats för att odla några stycken, en balkong funkar alldeles utmärkt. Där får det plats med exempelvis en kruka mynta, timjan (som du kan använda både till matlagning och till te) och citronmeliss. Smaken av te på färska örter är dessutom oslagbar tycker jag. På köpet kommer ofta en ökad respekt för naturen dessutom.

Man häller te i tekoppar, örtte, Karolines way of life hälsoblogg

5. Det är ju gott!

Ett pepparmyntste med honung, eller utan honung, är ju mumma. Ju mer du blandar olika örter desto bättre blir du också på att inser vilka som passar, vilka som inte passar… och hur de kan lyfta varandra smakmässigt. En stor favorit hos mig är pepparmynta och fänkålsfrön efter maten. Perfekt för att underlätta matsmältningen och minska på gasbildningen. Och så gott!

Genom att blanda smakrika växter med mindre angenäma kan man samtidigt få effekter man vill ha i en god blandning. Exempel på örter som adderar god smak är alla myntor, citronmeliss, citronverbena, citrongräs, kanel, ingefära, fänkålsfrön, kamomill, lakrits, apelsinskal, citronskal och kardemumma.  

Nu förstår du förhoppningsvis varför du ska dricka örtter. Och det finns så klart många fler anledningar än bara 5!

Lycka till! Skriv gärna en kommentar nedanför om hur det gått i din upptäckt av örtter! 🙂

Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Jag heter Karoline och driver denna HälsoBlogg där jag skriver artiklar kring det mesta som har med hälsa att göra. Det viktigaste jag vill säga är: hälsa är inte att vara perfekt. Jag vill inspirera till ett lagom hälsosamt liv, där kraven sätts utifrån vad du faktiskt kan uppnå i just ditt liv. Min bakgrund är en kandidatexamen i hälsa och kost från Göteborgs universitet. Utöver det har jag studerat extra träningslära, är herbalist och företagsekonom.

Detta inlägg har en kommentar

Lämna ett svar