5 avslappnande örter som kan förbättra din sömn

5 avslappnande örter som kan förbättra din sömn

Örter för att underlätta vår sömn och sova lite bättre, visst finns de. Vilket nog är välbehövligt i ett samhälle där cirka 40% av vuxna svenskar har problem med sömnen. Fler blir långtidssjukskrivna för uttmattningssyndrom än någonsin förut, samtidigt som också kaffekonsumtionen är högst i världen. Vi kan absolut behöva lite hjälpa för att lugna våra uppvarvande nervsystem! Bland annt finns det många växter som i olika grader kan lugna våra huvuden samt kroppar, utan vidare biverkningar såsom läkemedel kan ge.

Hur ser samtliga av dina livsvanor ut?

Okej, jag kommer skriva som jag alltid skriver: vill du sova bättre behöver du fundera på alla dina vanor. Vi kan inte bara ta örter som en quickfix och tro att vi ska bli nedsläckta som av sömnmedel, utan vi måste så klart syna hela vår livsstil. Hur mycket stressar du? Tittar du på skärmar innan du går och lägger dig? Tränar du? Men framförallt hur mycket kaffe dricker du under dagen och hur sent? Kaffebönan med sitt koffein är ju en av de där extremt verksamma örterna inom sin kategori, att stimulera.

Men det finns lika verksamma växter för att också göra det omvända; få oss att slappna av och bli trötta. Många är avslappande med inte sövande, varpå de kan vara till nytta under dagen mest för att slappna av. Andra är dock tyngre och hjälper oss att sova bättre.

Ingen växt kommer att nocka dig till sömn. Utan de kommer i olika grader hjälpa dig att slappna av så att du lättare somnar och förhoppningsvis fortsätter att sova gott utan att vakna under natten. Eller åtminstone färre gånger.

Ytterst få negativa bieffekter med lugnande örter

Det bästa med att använda sig av välkända örter är att det har färre negativa bieffekter än läkemedel. Växter agerar dessutom inte bara på ett system utan har en förmåga att hjälpa oss på många plan. Exempelvis kommer bitterämnena i flera av växterna jag nämner i denna artikel också positivt påverka vår lever och matsmätlningssystem. De avslappnande effekterna på kroppen kommer också hjälpa muskler att slappna av, varpå de är effektiva vid exempelvis kramper eller rethosta. ’

Örter används ofta i kombination med varandra

Testa växterna enskilt eller tillsammans. Det bästa är att prova en växt i taget för att se vilken effekt de ger. Därefter kan man börja experimentera med blandningar för att se vilken som ger bäst effekt för just dig. Synergin och kombinationen av flertalet örter ger oftast större effekt än vad de ger ensamma. Därav kommer en herbalist nästintill alltid ge en blandning av läkeväxter. Precis som man bör äta en variation av grönsaker för optimal hälsa, inte bara en.

Avslappnande vs lugnande örter

Det finns olika grader av lugnande effekter. Jag gillar de engelska benämningarna som är mer talande och förklarande; relaxants and sedatives.

Relaxants är alltså avslappnande örter som får oss att lugna ner våra nervsystem men inte nödvändigtvis göra oss trötta. Sedatives gör oss däremot trötta och är därmed effektiva för en god natts sömn. Den sistnämna gruppen bör helst inte tas dagtid utan när vi har tänkt att sova på kvällen. Eller om man verkligen behöver en växt som lugnar kraftigt. Jag har till exempel använt dessa växter när jag hamnat i svår chock, så pass att man skakar okontrollerat och är oförmögen att ens hålla något i händerna. Då har en ordentlig dos med dessa ”sedatives” hjälpt fantastiskt.  

5 avslappnande örter som kan förbättra din sömn

Milda till medelstarka / avslappnande örter för bättre sömn

Dessa milt avslappande örter kan användas (exempelvis te) hela dagen utan att man blir nämnvärt trött, beroende på dos så klart. De tar udden av stress, eller eventuellt ett hett temperament.

2. Citronmeliss (melissa officinalis)

Denna citronsmakande, vanliga köksplanta är milt lugnande. Om du gör ett starkt te på kvällen kan den hjälpa att ta udden av dagens stress och press. En växt för att lugna nervsystemet, hjärtklappningar, nervositet och stress. Tillräckligt mild för att använda hela dagen men stark nog för att påverka nervsystemet. Blandar sig väl med kamomill samt de tyngre örterna.

grön växtlighet av citronmeliss, melissa officinalis, en buske av gröna friska blad. Citronmeliss är avslappnande och lugnande varpå vi kan sova bättre
Citronmeliss är både god med sin citronliknande smak och milt avslappnande

1. Kamomill (matricaria chamomilla)

En välkänd växt för sina lugnande effekter. Men de flesta gör nog för svaga teer för att man ska få en tillräckligt stark effekt. Var inte rädd för att göra ett starkare te som får dra länge. Ju längre den står desto mer bitterämnen kommer fram vilka enbart är bra för oss. Tycker du att den blir för bitter, blanda med andra välsmakande örter samt lite honung. Det är skillnad på att dricka te för njutningen skull och när du faktiskt vill få en ordentlig effekt av växten.

Tunga / lugnande örter för bättre sömn

Dessa tre är de vanligaste och antagligen mest använda inom den västerländska herbalismen för att underlätta sömn. Men kom ihåg att alla kroppar är olika, vissa personer blir lätt påverkade av substanser medan andra behöver lite större mängd för att känna av. Testa dig fram, börja med en mindre mängd och öka tills du får önskad effekt.

3. Passionsblomma (pasiflora incarnata)

Denna fantastiskt vackra blomma är en av de mest använda och välstuderade växterna för sömn. Därav finns den som receptfritt läkemedel, godkänt av Läkemedelsverket. Eftersom den är lugnande kommer den inte bara att hjälpa dig med din sömn utan kan även minska ångest, spända muskler, stress, spasmer och så vidare. Blomman är framförallt effektiv för personer som känner sig överarbetade.

Växten är dock ganska bitter så den är främst rekommenderad som piller eller tinktur. Jag gillar alltid tinktur före kapslar eller piller, de är bland annat mer snabbverkande. Men det går så klart även att göra ett te innan läggdags, gärna i kombination med andra lugnande örter.

Blå, lila och vit passionsblommor, pasiflora incarnata, på buske med gröna blad. Ur mitten av blomman sticker gula och lila pastiller ut. Passionsblomma hjälper oss att förbättra sömn
Passionsblomman är inte bara nästan overkligt vacker utan även mycket effektiv för att hjälpa oss att slappna av och därmed lättare somna. Blommor, blad och stammar används.

4. Vänderot (valeriana officinalis)

Vänderoten som växter sig så fin här i Sverige (den är ganska vanlig i södra och mellersta Sverige, men otroligt lätt att odla). Det är min absoluta favorit att se på våren, bladen är så ofantligt vackra. Men det är roten som används för sina avslappande egenskaper och inte bara för sömn utan också för rethosta eller för andra muskler. Likväl som att den används för ångest, nervositet och rastlöshet. Några få procent människor får dock intressant omvänd effekt av valerianan, alltså en stimulerande påverkan. Så testa först en liten dos för att se hur du reagerar. Får du inte önskat avslappande effekt första gången så öka på lite till nästa natt, men undvik så klart helt för sömn om du får stimulerande påverkan.

Också vänderoten är välstuderad och bevisad att ha positiva effekter för avslappning och sömn, och finns därmed som receptfritt läkemedel godkänt av Läkemedelsverket. Personligen föredrar jag som sagt alltid tinkturer. Men man får helt enkelt testa sig fram. Roten lukar som gamla strumpor, otroligt potent doft och verkligen inte speciellt behaglig att dricka te på därmed. Så teblandningar med vänderot använder så liten mängd att de antagligen inte blir speciellt verksamma. Oftast behövs lite större mängder av vänderot för att få effekt. Testa dig fram, men börja alltid med en liten dos.

rosa vita blommor av vänderot, valeriana officinalis, på gröna stjälkar i rabbatt med många andra vänderotsväxter. Stjälkarna är uppdelade i tre med en blomma på varsin. Avslpannande ört som förbättrar sömn
Vackra blommor av vänderot men det är roten som används för sina avlappnande kvalitéer.

5. Humle (humulus lupilus)

Visst är det så att man blir ganska avslappnad av en humleöl. Inte bara för alkoholen skull utan även för humleblomman som finns i ganska stora mängder i ölet. Även detta en växt som används för så många fler anledningar än enbart sömn; bland annat förbättra matsmältningen, antispasmodisk (för rethosta eller muskelkramper), för att lugna ett hett teperament eller nervösa tillstånd som drivs av ”hetta” (örten är ”kylande”) och spasmer.

Det är dock en mycket bitter växt så att göra te på humle är inte att rekommendera, inte ens för oss som verkligen gillar beska. Man kan dock blanda i en liten mängd tillsammans med andra mer välsmakade lugnande örter. Men för den maximala effekten av humlen är en tinktur eller kapslar att rekommendera.

En varm kopp örtte för en god natts sömn

En varm kopp te med avslappnande örter är en perfekt kvällsrutin. Gör teet en stund innan så det hinner dra minst 30 min, helst flera timmar (då är termos en bra idé). Var inte rädd för att göra ett starkt te! Det kan bli aningen bittert men även dessa bitterämnen har många hälsofördelar och man vänjer sig succesivt med smaken.

Använd ca 1 matsked örter per kopp vatten (2,5 dl). Men, alla örter är olika så testa dig fram till vilket mängd som fungerar för dig. Många doppar dock bara en tepåse lite lätt i vattnet vilket inte kommer att ge speciellt stor medicinal effekt. Gott men ganska verkningslöst. Känner du dig inte avslappnad, öka mängder ört/örter. Får du inte önskad effekt då, byt växt och testa en annan. Alla får olika effekter av alla växter. Det finns många att testa!

Dricker man inte te är tinkturer ett bra alternativ. Också bra om man vaknar på natten och behöver fylla på. Ha då tinkturen vid sidan av sängen och ta några pipetter.

Tekanna i glas med kamomillte på bord med beich färg. På bordet ligger torkade blommor av kamomill. Kamomill lugnar och kan förbättra sömn
En kopp kamomillte kan vara avslappnande både för sinnet och kroppen

Slutligen och sammanfattningsvis

Vill du sova bättre ska du först och främst minska på din kaffekonsumtion. Koffeinet kan stanna kvar i kroppen i upp till 16 timmar, beroende på hur bra din kropp bryter ner molekylerna. Skippa alltså eftermiddagskaffet och till och med lunchkaffet om du har svårt med sömnen. Det kan ta ett tag att vänja sig men börja med att skära ner tills du helt har gjort dig av med vanan, eller minskat den till en fungerande nivå.

Ha som vana att dricka en kopp lugnande örtte en stund innan sängdags. Likväl som att fylla på med tinkturer antingen innan du går och lägger dig eller om du vaknar under natten.

Var inte rädd för att blanda dessa örter! Gör olika blandningar med växterna för att se vilken mix som blir bäst för dig, samt som smakar tilltalande. Forskning har gjorts på en kombination av passionsblomma, vänderot och humle vilket har visat sig vara lika effektiv som läkemedel för sömn för personer med insomnia. Kamomillen och citronmelissen verkar också milt lugnande och lyfter teet smakmässigt. De är både bra komplement till de lite tyngre örterna.

Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Jag heter Karoline och driver denna HälsoBlogg där jag skriver artiklar kring det mesta som har med hälsa att göra. Det viktigaste jag vill säga är: hälsa är inte att vara perfekt. Jag vill inspirera till ett lagom hälsosamt liv, där kraven sätts utifrån vad du faktiskt kan uppnå i just ditt liv. Min bakgrund är en kandidatexamen i hälsa och kost från Göteborgs universitet. Utöver det har jag studerat extra träningslära, är herbalist och företagsekonom.

Lämna ett svar