Kraftfulla växter som stärker immunförsvaret

Kraftfulla växter som stärker immunförsvaret

Växter som stärker immunförsvaret har traditionellt alltid använts men idag kan också forskning visa på många läkeväxters aktivering av immunförsvaret. Att ha ett starkt immunförsvar är av yttersta vikt för att stå emot alla de mikroorganismer som ständigt försöker invadera våra kroppar och utnyttja dem för sin egen överlevnad.

Vi kan inte leva ett osunt liv och sedan tro att våra system ska klara av dessa attacker speciellt bra. En varierad kost, fysisk aktivitet, tillräckligt med sömn och så vidare är alla viktiga delar för att stärka våra kroppar. Men även genetiken spelar en stor roll! Vilket inte är att förglömma.

Som vi alla nog vet är grönsaker och frukter några av de livsmedel vi kan använda oss av för att stärka våra kroppar och vårt immunförsvar. Men vilka andra växter kan vi använda oss av som stärker immunförsvaret?

Det är ingen tävling om vem som har starkast immunförsvar!

Jag vill börja med att påpeka: det är ingen tävling om vem som har starkast immunförsvar och vem som ”aldrig minsann blir sjuk”. Jag blir så trött på den, framförallt nu under Corona-pandemin, extrema tilltron till att man bannemej inte kan bli sjuk bara man har ett starkt immunförsvar. Framförallt finner jag denna retorik bland konspirationsteoretikerna (som har förökat sig någon så ofantligt under denna pandemi, precis som det alltid gör under alla pandemier). Det finns väl inte en enda människa på denna jord som aldrig blir sjuk?!

Med den enorma befolkning vi är på jorden introduceras det konstant ny mikroorganismer för våra kroppar och det är faktiskt helt otroligt att vi inte blir sjukare oftare. Med en hälsosam livsstil kan man dock bygga upp en stark kropp, motståndskraftiga system och ett välfungerande immunförsvar. Så när man väl blir sjuk klarar kroppens försvar att ta hand om invaderarna utan att det förhoppningsvis skadar den allt för mycket.

Lever man hälsosamt blir man inte sjuk lika ofta, hanterar sjukdomen lättare och blir friskare snabbare. Men man blir visst fortfarande sjuk! Dessutom har vi allihop olika uppsättningar av gener som är mer eller mindre känsliga. Alla har någon nedärvd akilleshäl.

Blir du sjuk ofta i influensa?

Ta influensan som exempel där det till allra största del är generna som avgör om du drabbas av infektionen eller inte. Vissa har gener som i princip är immuna mot dessa virus. Om du är över 20 år och knappast någonsin haft influensan är du med största sannolikhet en av de lyckliga, vilket många är. Medan andra istället har gener som gör att man bara behöver tänka på influensan så får man den, typ… Det har ingenting med hur hälsosam personen i fråga är, utan beror på vilka gener man fått med sig. För dessa individer är det dock extra viktigt att tänka på hälsan framförallt under influensasäsongen för att kunna gå igenom sjukdomen lättare och eventuellt färre gånger under en säsong.    

Juicer i glasflaskor med grönsaker och frukter som stärker immunförsvaret, det sitter en virkad liten hatt på ena glasflaskan
Att inta tillräckligt med näringämenn genom kosten är mycket viktigt för att stärka immunförsvaret och inte drabbas av sjukdomar lika ofta.

Skillnaden mellan det allopatiska tänket och det holistiska

När vi i västvärlden blir sjuka och går till en läkare får vi ofta medicin som är specifikt inriktat på att kämpa mot just det symtomet eller den sjukdomen vi får behandling mot. Det handlar inte om att stärka eller bygga utan att bryta ner och behandla det tillståndet.

De holistiska systemen (här ingår till exempel ayurvedan, traditionell kinesisk medicin och västerländsk herbalism) kommer istället för att främst bekämpa ett symtom försöka stärka systemen runtomkring för att kroppen själv ska kunna ta hand om situationen (och försöka hitta grundorsaken). Själva tanken med att använda växter är alltså helt annorlunda mot hur man använder allopatisk medicin.

Båda dessa system är ytterst viktiga! Ingen utesluter varandra men tyvärr integreras dessa system allt för sällan i många västerländska kulturer. Och ändå blir vi inte speciellt friskare i vårt samhälle. Växter kan dessutom användas både hälsofrämjande, förebyggande likväl som behandlande tillsammans med allopatiska behandlingar eller på egen hand. Helt beroende på vilket tillstånd vi pratar om.

Närmare titt på immunförsvaret

Jag går här snabbt igenom vad immunförsvaret är men förklara också lite mer ingående under varje specifik växt just vilka delar av immunförsvaret de aktiverar. Och vad den delen gör.

Immunförsvaret finns i varenda vävnad i hela kroppen och bekämpar allt som anses vara främmande för kroppen. Förutom att bekämpa främmande mikroorganismer tar immunförsvaret också hand om skadade och döda celler och vävnader, samt eliminerar cancerceller. I detta försvar jobbar vita blodkroppar, också kallade lymfocyter, samt extracellulära proteiner.

Man brukar dela upp försvaret i två delar: det ospecifika (medfödda) immunförsvaret och det specifika (förvärvda). I det ospecifika finner vi leukocyter och proteiner vilka ska hindra partiklar från att ta sig in i kroppen överhuvudtaget. Gör de trots allt det hjälper detta försvar till att hindra ämnena från att spridas ytterligare i kroppen.

Det specifika försvaret består främst av B- och T-lymfocyter vilka i sin tur kan delas in i många undergrupper som alla har en specifik uppgift. De bygger upp minnen av ämnena de stöter på och reagerar därför snabbare och starkare om de möter dessa ämnen igen. Därav namnet specifik eftersom de reagerar på specifika ämnen. Detta immunologiska minne återfinns inte hos det ospecifika försvaret.  

Växter som stärker immunförsvaret

Alla ätbara växter stärker immunförsvaret eftersom de rent allmänt stärker vår hälsa . Att regelbundet äta grönsaker och frukter kommer att bygga upp en välfungerande kropp och hälsa. Vi behöver äta så mycket som ½ kg frukt och grönt per dag. Mät upp det för att få en egen uppfattning om vad man behöver få i sig varje dag.

I denna artikel tar jag upp några specifika växter som har blivit vetenskapligt bevisade att stärka och stimulera immunförsvaret. Inom herbalismen brukar man prata om immunomodulatorer, eftersom de modulerar immunförsvaret snarare än att bara öka eller minska. Detta uttryck används likväl i vetenskapliga sammanhang för att förklara växternas effekt.

Vi kan inte tänka på växter såsom vi ser på allopatiska mediciner. De medicinerna har tillverkats i laboratorium för att utföra en specifik uppgift i kroppen. Växter kommer aldrig att fungera på det sättet. De är istället allt som oftast balanserare. Alltså, de kommer att modulera och balansera snarare än åt enbart ett håll. Har man ett överaktivt immunförsvar kommer växten att hjälpa till att lugna ner det. Och om man istället har ett underaktivt försvar kommer växten att stimulera för en ökad aktivitet. Det kanske låter för bra för att vara sant?!? Naturens intelligens har jobbat bra mycket längre än vad vi har jobbat på laboratorium.

Växter har många fördelaktiga effekter

Dessa växter har ju också fler positiva egenskaper än enbart effekt på immunförsvaret. Ingen växt gör enbart en sak i våra kroppar. Vi kan som sagt inte likställa det med allopatiska mediciner som är framtagna just för att mer eller mindre enbart ha en effekt på en specifik del. Utan tänkt istället på moroten med alla dess mineraler, vitaminer och andra hälsostärkande effekter. Det är ju inte så att man äter morot bara för att den stärker vår syn, utan växten hjälper på många plan i kroppen. Allt hänger liksom ihop.

Låt oss nu gå igenom några av dessa fantastiska växter som också har bevisats i forskningsstudier påverka våra immunförsvar på ett fördelaktigt sätt.

Adaptogener

Adaptoger är en grupp växter som allmänt stärker hälsan och gör kroppen bättre på att hantera inre och yttre stress. Dessa växter kan ses som grönsaker, de bör intas regelbundet under en lång period för att ge maximal hälsoeffekt. Varje enskild adaptogen växt har många olika egenskaper och vissa av dem är stärkande för immunförsvaret. Jag kommer här främst nämna de effekter följande växter har på immunförsvaret och infektioner men utöver det har de mängder av andra positiva hälsoeffekter!

Astragalus

En växt från den traditionella kinesiska medicinen som tagits in i den västerländska herbalismen och används mycket i dessa kulturer också. Man använder roten på växten vilken är söt i smaken och därmed lätt att inkorporera i bland annat teer.

Astragalus är stärkande för immunförsvaret, likväl som antibakteriellt. Roten aktiverar dendritiska celler vilka är budbärare mellan det specifika och ospecifika immunförsvaret. Cellerna visar upp främmande ämnen för B- och T- lymfocyter, alltså vita blodkroppar, som sedan tar hand om det. Dessutom aktiveras lymfocyter såsom makrofager. Astragalus har visat sig motverka bland annat förkylningar och influensa likväl som andra invaderande mikroorganismer.   

Reishi

Denna stenhårda svamp är förutom stärkande för immunförsvaret också antiinflammatorisk och antiviral vilket tillsammans bidrar till positiva effekter vid infektioner. Reishi stärker immunförsvaret genom att öka aktiviteten hos makrofager, mördarceller, neutrofiler, monocyter (en vit blodkropp som bildas i benmärgen. När monocyterna finns i blodet är det omogna och inte förmögna att bekämpa mikroorganismer utan behöver ta sig in i vävnader för att bli större), dendritiska celler och T-lymfocyter. Och har dessutom en effekt på cytokiner.

Reishisvampen hjälper till att aktivera och stärka en väldigt stor del av immunförsvaret med andra ord. Och har därför omfattande forskats på för sjukdomar där man behöver stärka immunförsvaret. Men reishi har också visat sig lugna ner ett överaktivt immunförsvar hos personer som lider av allergier eller autoimmuna sjukdomar. En sann balanserare.  

Odling av många reishisvamp, en adaptogen svamp som stärker immunförsvaret
Odling av reishisvamp

Rosenrot

Vår skandinaviska stolthet som också agerar antiviralt och antiinflammatoriskt mot infektioner. Roten aktiverar bland annat T-cellerna i immunförsvaret och granulocyter (en grupp av vita blodkroppar).  

Immunomodulatorer

Här följer den gruppen med växter som balanserar immunförsvaret, stimulerar eller lugnar ner.

Echinacea (röd solhatt)

Echinacea är nog en av de växter många svenskar känner till just för förkylningar eller influensa. Det är en av de fåtal örtprodukter som nästintill alltid finns vid ”apotek-hörnan” i matvarubutiker.

Röd solhatt, som den ofta kallas av svenskar, stimulerar immunförsvaret på flera sätt. Bland annat ökar aktiviteten hos makrofagerna vilka är så kallade ”storätare” av invaderande mikroorganismer. De kan ta hand om relativt stora partiklar och släpper dessutom ut gifter samt att de frisläpper signalämnet cytokiner som i sin tur aktiverar specifika delar av immunförsvaret.

Även fagocyternas aktivitet har setts öka vilka kapslar in oönskade partiklar. Dessa kapslar tas sedan om hand av granulocytens (en slags vit blodkropp) lysosymer som smälter samman med kapseln och tömmer över enzymer för att bryta ner partiklarna. Vidare har aktivering av mördarceller setts likväl som mobiliteten av de vita blodkropparna. Ganska häftigt vad en växt kan göra va?!

Ett misstag många dock gör är att använda echinacea under hela sjukdomsförloppet, eller en bit in i förkylningen/influensan. Då är jobbet redan för stort för denna växt. Istället ska echinacea användas precis när man börjar känna av första symtomen, att det kittlar i halsen, värker i huvudet etc. Då kan man börja använda echinacea ungefär var 3:e timma. Lite men ofta under ett några dagar. Förhoppningsvis räcker det och sjukdomen bryter inte ut. Men om den trots allt gör det är det lika bra att sluta använda echinacean, då är infektionen för stor för denna växt.

Förutom att vara stärkande för immunförsvaret är växten också (vetenskapligt bevisat) anti-inflammatorisk, antiviral och antimikrobiell. Vilket också så klart hjälper till vid en infektion. Det är dock inte en växt man oftast använder på en daglig basis utan när man känner att en infektion verkar vara på gång.

Fläderbär

Sverige, detta fläderblomsdrickande land. Men visste du att bären likväl är användbara? Blommorna har till exempel febernedsättande egenskaper men bären har traditionellt alltid används för sina effekter på immunförsvaret samt infektioner.

Också fläderbäret har i studier visat sig ha viktiga antivirala samt antimikrobiella egenskaper som agerar tillsammans med de immunomodulerande effekterna mot infektioner. Men fläderbäret kan istället användas under hela infektionen. Börja vid symtom men om sjukdomen ändå bryter ut kan man fortsätta med bäret under hela infektionen där växten har visats i studier förkorta sjukdomsförloppet. Bäret har till och med visat sig vara mer effektiv under den senare delen av influensan än i början.  

Fläderbäret har i studier visat sig stimulera aktiviteten hos flertalet av proteinerna cytokiner. Dessa frisläpps av vita blodkroppar vid till exempel skada, inflammation eller infektion och fungerar som kemiska budbärare. De har många olika uppgifter varvid vissa är proinflammatoriska och andra antiinflammatoriska. Vissa cytokiner stimulerar bildandet av vita blodkroppar. Medan andra, så kallade interferoner, produceras antingen av de celler som blivit infekterade av virus eller lymfocyter för att hämma virusförökningen. Fläderbäret har visat sig stimulera flera av dessa och minska inflammationer radikalt bland annat i sjukdomar med långtidsinflammation.  

Koka dock alltid bären innan de används. De innehåller ämnen som kan vara milt giftiga, dock inget värre än att ge upphov till magknip. Kokas de dock försvinner den effekten. Googla elderberry syrup och du får tusentals recept på den klassiska goda sirapen som kan stå sig i kylskåp under hela vintersäsongen.

En skål med klase svarta fläderbär och gröna blad som står på ett bord, fläderbär stärker immunförsvaret
Fläderbären används för att stimulera immunförsvaret

Gurkmeja

Denna omtalade och välstuderade växt kan användas både på daglig basis likväl som vid infektioner. Växten har otaliga hälsostärkande effekter och en toppenkrydda att ha som dagligt inslag i kosten. Växten får mest uppmärksamhet för dess antiinflammatoriska effekt men den agerar också som immunomodulator.

Gurkmejan har bevisats ha en effekt både på cellulära komponenter av immunförsvaret, som makrofager, dendritiska celler samt B- och T-lymfocyter, likväl som på molekylära komponenter som cytokiner vilka är involverade i inflammatoriska processer. Detta är bara några av gurkmejans ofantligt många positiva effekter på immunförsvaret och kroppen.

Andra växter som stärker immunförsvaret

Det finns så många fler växter som balanserar immunförsvaret. Många svampar har bevisats ha en positiv effekt, såsom chaga (sprängticka), shiitake, sidenticka (turkey tail) och maitake. Gingseng, både asiatisk och amerikansk (adaptogena örter) är känd för detta ändamål. Vitlök och honung (ingen växt men ändock) är andra exempel.

Slutligen och sammanfattningsvis

Vi kan alla behöva lite extra hjälp för att effektivisera våra immunförsvar ibland. Det viktigaste är så klart att regelbundet ta hand om kroppen så att den är allmänt stark. När vi dock börjar känna oss sjuka, eller förbereder inför sjukdomssäsongen finns det många växter vi kan ta hjälpa av för att stärka immunförsvaret. Vissa kan användas regelbundet, precis som man gör med grönsaker, för att allmänt stärka hälsan och immunförsvaret. Medan andra används specifikt då man har en infektion.

Rent allmänt behöver vi under hela året jobba på vår hälsa. Stärker man hälsan stärker man ju också så klart immunförsvaret. Och tvärtom, tar man inte hand om sig kan man nog bara ett tag i livet glida på ”de goda generna” man fick med sig. Tar man hand om sin kropp kommer ett sjukdomsförlopp alltid gå smidigare.

Adaptogener och immunomodulatorer

Använd adaptogener som astragalus, reishi och rosenrot som ett dagligt sätt att stärka hälsan och immunförsvaret. När du börjar känna av en infektion kan du istället gå över till, eller addera, immunomodulerande växter såsom echincea och fläderbär för att snabbt få en ökad aktivitet av de vita blodkropparna. Detta är enbart ett litet axplock av alla de fantastiska växter man kan använda för att stärka immunförsvaret. Men de räcker långt!

Det låter kanske nästan för bra för att vara sant hur en växt kan påverka immunförsvaret på så många positiva sätt (och det är ju enbart en av alla positiva effekter varje enskild växt har). Men som ni kan se i referenslistan har allt detta inte bara använts under 1000-tals år utan även kunnat visats genom forskning. De flesta referenser jag har med här är review-artiklar som sammanställer all befintlig forskning kring ett ämne. Det är alltså inte bara herbalister (eller ayervediska eller kinesiska läkare) som proklamerar för växternas enorma krafter utan även vetenskapen kan bevisa dem.

Referenser

Catanzaro, M., Corsini, E., Rosini, M., Racchi, M. & Lanni, C. (2018). Immunomodulators inspired by nature: A review on curcumin and echinacea. Molecules. 23(11). DOI: 10.3390/molecules23112778.

Chianga, H-M.,  Chena, H-C., Wua, C-S., Wub, P-Y. & Wena, K-W. (2015). Rhodiola plants: Chemistry and biological activity. Journal of food and drug analysis. 23(2015). 359-369.

Chi Shing Cho, W. & Nam Leung, K. (2007). In Vitro and in Vivo Immunomodulating and Immunorestorative Effects of Astragalus Membranaceus. Journal of Ethnopharmacology 113.1 (2007): 132-41.

Fu, J., Wang, Z., Huang, L., Zheng, S., Wang, D., Chen, S., Zhang, H. & Yang, S. (2014). Review of the Botanical Characteristics, Phytochemistry, and Pharmacology of Astragalus Membranaceus (Huangqi. Phytotherapy Research 28.9 (2014): 1275-283.

Golnoosh, T., Valtchev, P., Adil, Q. & Dehghani, F. (2019). Anti-influenza activity of elderberry (sambucus nigra). Journal of Functional foods.54(2019). 353-360. https://doi.org/10.1016/j.jff.2019.01.031

Lin, Z-B. (2005). Cellular and Molecular Mechanisms of Immuno-modulation by Ganoderma Lucidum. Journal of Pharmacological Sciences. 99(2). 144-53.

Sand, O., Sjaastad, O. V., Haug, E. & Bjålie, J. G. (2007). Människokroppen – fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber.

Sidor, A. & Gramza-Michałowska, A. (2015). Advanced research on the antioxidant and health benefit of elderberry (Sambucus nigra) in food – a review. Journal of Functional foods. 18(part B). 941-958. https://doi.org/10.1016/j.jff.2014.07.012

Winston, D. & Maimes, S. (2007). Adaptogens – herbs for strength, stamina and stress relief. Vermont: Healing arts press

Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Jag heter Karoline och driver denna HälsoBlogg där jag skriver artiklar kring det mesta som har med hälsa att göra. Det viktigaste jag vill säga är: hälsa är inte att vara perfekt. Jag vill inspirera till ett lagom hälsosamt liv, där kraven sätts utifrån vad du faktiskt kan uppnå i just ditt liv. Min bakgrund är en kandidatexamen i hälsa och kost från Göteborgs universitet. Utöver det har jag studerat extra träningslära, är herbalist och företagsekonom.

Detta inlägg har en kommentar

Lämna ett svar