You are currently viewing Stimulerande örter som alternativ till kaffe

Stimulerande örter som alternativ till kaffe

Kaffe är gott, väldigt gott. Och mycket effektivt på att motverka trötthet. Men kommer också med en del bakslag på grund av dess starka effekt, framförallt då denna stimulerande drog används varje dag under många års tid. Med mindre önskvärda biverkningar som sömnproblem, irritation, stress, problem med könshormoner, ångest och magbesvär som kan uppstå. Varpå fler och fler verkar vilja finna alternativ till kaffet. Och visst finns det andra stimulerande örter vi kan använda istället, för en uppiggande effekt.

Jag tycker mig höra en större diskussion i samhället idag om att försöka reglera intaget av kaffe och koffein eftersom många upplever negativa effekter från en daglig konsumtion av denna mycket potent stimulerande substans. Men, i ärlighetens namn är det ytterst svårt att hänga med i dagens tempo utan kaffe. Ett samhälle som är uppbyggts just på den enorma energikick koffeinet har gett våra befolkningar under hundratals år. Så vad gör vi? Försöker hitta lite mildare alternativ som ändå kan hjälpa oss att stimulera dagen tillräckligt för att orka med den… (vilken galen mening att skriva. Huja, dags för en förändring av samhället och de rådande systemen…?!!)

Kaffets stimulerande effekter av alkaloider

Kaffebönan innehåller flera ämnen som göra att den agerar stimulerande, men framförallt koffein. Koffeinet är en så kallad alkaloid, vilket är ämnen som starkt påverkar våra kroppar. Och som du kanske redan känt påverkar olika drycker som innehåller koffein oss på varierande sätt. Inte bara på grund av mängden koffein.

Utan kaffet innehåller också flertalet andra alkaloider som alla påverkar oss på olika sätt och därmed ger en viss effekt. Svart och grönt te exempelvis innehåller istället andra sammansättningar av alkaloider, och därför ger teer en aningen annan verkan. Inte bara för att de innehåller mindre mängd koffein.  

För mer ingående kring hur koffeinet och kaffe påverkar våra kroppar läs artiklarna: ”Hur påverkar kaffe sömnen?och ”Därför blir du glad av kaffe och koffein”.

Dator som är påslagen med en uppslagen anteckningsbok framför, där det ligger en penna. Bredvid datorn står en kopp i keramik, en liten glasvas med blommor och en glasbehållare med någon form av sirap eller honung. Stimulerande örter
Det är svårt att klara av dagens höga tempo utan kaffe, om man en gång vants sig vid dess uppiggande effekt. Alternativen är andra stimulerande örter som kan agera substitut.

Nej, jag måste ha smaken av kaffe

Gillar du kaffesmaken olidligt mycket rekommenderar jag att byta ut hälften eller allt vanlig kaffe till koffeinfritt. Sök på nätet för att få ett smakrikt kaffe. De är extremt få av de alternativ ute i vanliga matbutiker som smakar mustigt och gott. Men det finns absolut smakrika koffeinfria kaffen om du söker runt lite bland butiker online!

Alla stimulerande örter innehåller inte koffein

Stimulerande örter finns det gott om. Men att en ört är stimulerande betyder inte att den alltid direkt motverkar trötthet, såsom koffein eller teobromin i kakao gör. Utan det innebär helt enkelt att de stimulerar olika system i kroppen. De sätter igång processer vilket i sig kan kännas ”uppiggande”, energigivande eller igångsättande.

En växt som innehåller många näringsämnen och rent allmänt stärker hälsan kommer också agera uppiggande. Det krävs dock att de används under länge tid så klart. Men väl värt, av många anledningar. Med tillräckligt mycket näring genom maten har vi ju så klart den bästa förutsättning för en bra energinivå och livsmotivation.  

Så tro inte att du ska få samma drogliknande effekt av växter som inte innehåller koffein. De kommer istället bidra med andra påverkan på din kropp. Ha rimligt höga förväntningar och testa dig fram för att hitta något som passar just dig. Vi alla är olika känsliga för effekten av växter, precis som med kaffebönan och koffein. Därför listar jag här flertalet växter. Några av dem kommer knappt att påverka vissa individer medan samma ört kan vara ytterst kraftfulla för andra. Precis som alla reagerar aningen olika på kaffe.

Stimulerande örter

De vanliga tebladen (svart, grönt etc.) kommer inte att omnämnas här. Jag kommer inte heller enbart nämna växter du kan göra smarriga drycker av, liknande kaffe. Utan fokuserar på örter som också har stimulerande effekter, som kan användas på olika sätt. Effekten i sig är alltså fokus här.

Här är en lista på stimulerande örter som kan användas istället för kaffe:

Örter med koffein:

Koffein är inte bara effektiv för att pigga upp utan även för exempelvis migrän och huvudvärk. Varpå vi ibland kan behöva ämnet av andra anledningen än just att förhindra trötthet. Eftersom det inte enbart är koffeinet som ger kaffets effekt, utan i kombination med andra alkaloider kan andra växter med koffein ge en aningen annorlunda påverkan. Vissa anser att växter såsom kolanöten och guarana inte ger samma oroande och ångestfylld känsla som kaffebönan kan bidra till. Utan en mer ”ren” pigghetskänsla.  

Guarana (paullinia cupana)

Guarana är en tropisk växt och innehåller 2,5 gånger mer koffein än kaffebönan. Det är med andra ord en växt att använda i mycket små doser för att inte bli överstimulerad. Men guarana innehåller andra typer av alkaloider förutom koffeinet varpå den uppiggande känslan kan kännas annorlunda mot kaffe.

Har inte bara traditionellt använts som uppiggande medel utan även för migrän, huvudvärk, feber och kramper. Guarana kan köpas i pulver och är relativt god i smaken. Lätt att tillsätta till annat. Börja med så lite som ½ -1 tesked guaranapulver.

Guarana frukt hängandes på träd. Frukterna hänger i en stor klase med röda skal som har öppnats och inuti finns ett vitt kött med en stor svart hård kärna i mitten. Frukterna ser ut som ögon med pupiller och ögonvita.
Är det ögon? Nej, det är frukten guarana som får dina ögon att poppa likt bilden ovan om du intar för mycket av den. Guarana innehåller 2,5 gånger mer koffein än kaffebönnan. Så använd med försiktighet.

Kola Nut (kola/cola acuminata)

Kola Nut, eller kolanöt, är en nöt från ett träd och innehåller precis som kaffebönan koffein. Även denna dock med en annan uppsättning av alkaloider varpå vi inte får samma effekt som av kaffebönan. Många upplever att kolanöten ger en starkare känsla av välmående och eufori än andra växter som innehåller koffein. Nöten studeras också för sina positiva effekter mot cancer, med egenskaper såsom att vara anticancerogen, antimikrobiell och minska de skadliga effekterna av cellgifter.

Du kan dock bli lika överstimulerad av koffeinet i kolanöten som av kaffebönan, så var försiktig med hur mycket du använder. Börja alltid med små mängder. Kan köpas i pulver och smakar gott varpå du kan göra en dryck med enbart pulvret och valfri mjölk. Eller blanda pulvret i en rawboll till exempel.

Uppiggande örter utan koffein:

Dessa stimulerande örter kommer inte ge samma potenta vakenhet som koffein. Men det är ju också det vi här försöker hitta alternativ till och undvika. Eftersom det är just den vakenheten som också bringar många biverkningar. En av de den bästa effekten med dessa växter är att de inte kommer att leda till samma sömnsvårigheter som koffein kan göra.

Ginseng – amerikansk och asiatisk (Panax quinquefolium och panax ginseng)

Ginseng är ett samlingsnamn på flertalet rötter vilka stärker många delar av kroppen och kan återställa energinivåer om roten används regelbundet under en längre period, ca 3–4 månader. Det finns flera olika varianter av ginseng och de två som anses vara ”äkta” ginseng är den amerikanska och den asiatiska. Båda dessa rötter är så kallade adaptogener och balanserar HPA-axeln (”stress-axeln”) vilket gör att vi lättare kan hantera stress.

Den asiatiska ginsengen är aningen mer stimulerande än den amerikanska. Så behöver du få en större energiboost, kanske på grund av stigande ålder eller nedstämdhet, är det den du bör välja. De kan dock bli för stimulerande hos vissa individer, framförallt den asiatiska. Så testa dig fram och byt helt enkelt till någon annan ört om du exempelvis får en negativ effekt på sömnen.

Rötterna går att köpa i bitar och göra te på, som pulver eller färdiga produkter såsom kapslar och tinkturer. Prova dig fram till vad som passar dig bäst.

Chili / cayenne (capsicum annunum och många undersorter)

Heta växter såsom chili (cayenne är en typ av chili) sätter igång processer i kroppen och verkar därmed stimulerande. Vi har nog alla upplevt heta kryddors kraftfulla effekt och hur snabbt de stimulerarar olika delar av kroppen så att vi blir varmare, snoret börjar rinna och kinderna blossar. Att regelbundet äta värmande växter kan vara ett utmärkt alternativ till att använda sig av kaffe. Ingefära är en annan värmande växt som många tycker om. Alla typer av chilis ökar blodcirkulationen samt stimulerar matsmältningen, vilket kanske är just det du behöver för att känna dig lite mer ”vaken”.

Är du däremot en redan väldigt hetlevrat, varm person ska du inte äta allt för mycket het kryddad mat. Det kommer antagligen enbart leda till att du istället blir överstimulerad, snarare än härligt uppiggad. Då kanske du ska testa exempelvis pepparmyntan som är nästa växt på listan.

Massvis av färska chilifrukter ligger i en hög. Hela bilden är full av olika chilis, cayenne, habaneros och så vidare. Röda, gula, oranga och gröna. Men mestadels röda. Stimulerande växter
Chili, cayenne, habanero är exempel på härligt heta, stimulerande växter som absolut sätter fart på många processer i kroppen. Ett alternativ till kaffe, om de intas regelbundet.

Pepparmynta (Mentha x piperata)

Pepparmynta har en förmåga att öka vakenheten. Självklart inte med samma intensitet som koffein, men det är ju också vad vi här försöker undvika. Pepparmyntan (samt alla andra myntorna) stimulerar dessutom matsmältningssystemet och är mycket hjälpsam vid exempelvis gaser och kramper.

En aromatisk och smakrik växt som faller många in i smaken just i teer. För att få ett ordentligt resultat av pepparmyntan bör du dricka några koppar starkt te på pepparmynta varje dag regelbundet. Gör förslagsvis en termos på morgonen som du dricker upp under dagen. Jag har hört om folk som lyckats göra sig av med ett kaffeberoende med hjälp av starkt te på pepparmynta.

Eleuthero / Simbirsk ginseng /ryskrot (eleutherococcus senticosus)

Sibirisk ginseng, eller ryskrot, är en annan adaptogen ört som balanserar HPA-axeln och därmed gör det lättare att hantera stress. Vilket i allra högsta grad påverkar vår energinivå. Ryskroten har setts effektiv vid symtom som trötthet, sömnproblem, irritation och mild depression som ofta kommer med långvarig stress.  

En stimulerande ört som passar personer som är naturligt hyper och därmed inte blir lika överstimulerande såsom ginseng kan bli för dessa personligheter. Även personer som är hyper kan behöva återställa sina energinivåer och få hjälp med vitaliteten. Ryskrot används också ofta av idrottare för att öka uthålligheten och prestationen.

Köps framförallt i pulver eller färdiga kapslar. Enkelt i smaken och kan lätt inkorporeras i mat; smoothies, gröt, yoghurt eller rawbollar till exempel. Brukar rekommenderas att använda i 6 veckor och sedan ta en paus på 2 veckor.

Bittra örter

Kaffebönan är en bitter växt och ibland kan en annan bitter ört stilla en del av behovet av kaffe. Testa att dricka ett bittert örtte efter maten. Eller ta en tinktur med bitterörter efter maten. Bitterämnen har rent allmänt setts minska suget efter annat om de tas efter måltider. Många gånger är det kanske därför vi dricker kaffe på maten. Läs artikeln ”Bittra växter för matsmältningen för mer info om bitterämnen samt många exempel på beska örter.

Tekopp med mörkt te. Kortet är taget ovanifrån och runtom koppen ligger växter utsrpidda; bark, kakobönor, svart te, kryddkorn och en träsked med svart te i. Stimulerande örter istället för kaffe
Ett te med bittra växter kan vara ett effektivt substitut efter maten, eftersom också kaffe är bittert. Och bitterämnen i sig minskar ofta suget efter annat.

Det blir så klart inte exakt samma effekt som med kaffe

Ha tålamod! Det är inte lätt att sluta med eller skära ner på kaffe. Det behöver oftast göras i steg, men till slut återfår du din energi. Behöver du dock få lite extra hjälp i vardagen att hålla det höga tempo som nästan är nödvändigt för att överleva i dagens samhällsmiljö, kan ovanstående växter ge en hälsosam stöttning. De balanserar systemen i kroppen och stärker dessutom många delar som i sig gör att vi blir mer hälsosamma och därmed får mer energi. Du kan behöva testa flera olika eller kombinera för att få önskad effekt. Och du kommer dessutom lära dig massvis om örter på resan 🙂 Lycka till!

© 2022 Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Jag heter Karoline och driver denna Hälso- och Örtblogg där jag skriver artiklar kring det mesta som har med hälsa att göra. Det viktigaste jag vill inspirera till är: hälsa är inte att vara perfekt. Jag vill inspirera till ett lagom hälsosamt liv, där kraven sätts utifrån vad du faktiskt kan uppnå i just ditt liv. Och örter (läkeväxter) kan hjälpa oss på den vägen. Min bakgrund är en kandidatexamen inom hälsa och kost. Dessutom är jag örtkännare (herbalist).

Lämna ett svar