You are currently viewing Hälsofördelarna med starka kryddor och att äta starkt kryddad mat

Hälsofördelarna med starka kryddor och att äta starkt kryddad mat

Starka kryddor och het spicy mat är smaker vi får vänja oss vid för att tycka om men som sedan kan bli smått beroendeframkallande hos många individer, och leda till ett begär av hetare och hetare kryddor. Så vad är hälsofördelarna med att äta dessa starka kryddor och bör alla göra det?

Kryddor och växter såsom chili och cayenne (cayenne är en av de mest kända chilisorterna), ingefära, vitlök, svartpeppar, senapsfrön, wasabi och pepparrot har det gemensamma att de orsakar en smärta av hetta i munnen när vi äter dem, i olika grader. Vilket vissa anser ljuvligt och för andra skapar panik.

Alla dessa heta örter har dessutom många andra individuella hälsoegenskaper förutom att vara just ”spicy”. Och måste inte vara superheta för att inkluderas i kategorin ”starka kryddor”.

Varma kryddor stimulerar och sätter igång

Starka kryddor sätter igång processer i kroppen och vi har nog alla varit med om att råka ta i lite för mycket chili i grytan eller underskatta den asiatiska restaurangens kryddning i måltiden vi beställer. Kinderna hettar och blir röda, vi blir varma och får ta av oss ett lager kläder och snoret börjar rinna. Ganska omedelbart efter intag.

Varför är vi olika känsliga för starkt kryddad mat?

Hur kommer det sig då att vissa personer älskar heta starka kryddor medan andra knappt klara hettan från vitlök? Vi alla är faktiskt olika känsliga för hetta med olika toleranser, som kanske främst handlar om vanan av att äta dem. Växer du upp i Indien kommer du vara mindre känslig för hetta än en svensk potatis-dill-uppväxt för att du vänj dig vid känslan. Och visst är det så att många som älskar hettan gör det just för smärtan den orsakar.

”Capsaicin i chilin aktiverar en reaktion i receptorer på tungan vilket skiljer sig både i mängd och känslighet hos olika individer. Vissa känner alltså hettan mycket mer intensivt än andra”

Men det finns också genetiska skillnader hos människor. Chilin och andra starka växter får sin hetta från ett ämne som heter capsaicin och ju mer en chilisort har av detta ämne desto hetare är den. Capsaicin aktiverar en reaktion i receptorer på tungan vilket skiljer sig både i mängd och känslighet hos olika individer. Vissa känner alltså hettan mycket mer intensivt än andra.

Starka kryddor vid snor och slem som sitter fast

Just för denna snabba effekt på att sätta igång processer och få snoret att lossa är starka kryddor mycket effektiva vid just snor och slem som sitter fast. Vare sig det är snor i bihålorna eller slem i lungorna är starka kryddor ett utmärkt hjälpmedel för att lösa upp och få loss det som sitter fast.

Färska röda chilin ligger i en stor hög på en bricka ovanpå en låda med målad text och bilder. Utanför en butik. Runt syns andra grönsaker.
Chilin finns i många former, färger och typer och bland annat är cayennepeppar en typ av chili.

Chilin (cayennepeppar)

När vi tänker heta kryddor tänker vi kanske främst på chili. Det finns många olika typer av chilin, såsom cayenne, och är i familjen capsicum tillsammans med habanerors, jalapeño och vanliga paprikor. Chilin används inte bara för sina egna egenskaper utan för att den också ökar biotillgängligheten av ämnen andra växter.  

Cayennepeppar stoppar blod

Cayennepeppar används även för att stoppa blod vid mindre skador såsom när vi skär oss i köket. Denna typ av chili är en känd som blodstillare och är dessutom antimikrobiell och kan därmed minska riskerna för en infektion. Kanske inte det första vi tänker på att hälla ner i ett sår… men väl värt att testa. På grund av cayennepepparens effekter på blodet bör man vara försiktig med att använda stora mängder av chilin när man tar blodförtunnande läkemedel.

Hetta för att mildra smärta

Cayennepeppar och andra chilin används faktiskt för flertalet åkommor utvärtes på huden. Cayenne drar minst sagt till sig uppmärksamheten till området man stryker den på. Framförallt blodet som på så sätt bidrar med sina läkande egenskaper (det är ju i blodet vi har alla de ämnen som läker sår).

Dessutom agerar cayenne och andra chilin smärtstillande. Ämnet capsaicin är ett godkänt smärtstillande läkemedel och används bland annat i USA som behandling av nervsmärta och neuropati, den nervsjukdom som kan drabba diabetiker. Men även här i Sverige finns ämnet som läkemedel.

”Cayenne och andra chilin agerar smärtstillande och ämnet capsaicin är idag ett godkänt läkemedel för sina smärtstillande egenskaper”

Ämnet capsaicin i chilin lindrar alltså smärta både invärtes och utvärtes. Likväl som att de kan orsaka smärta (gnid inte ögonen efter att du har hanterat chilin…). Chilin kan hjälpa till att blockera smärtsignaler i eller utanpå kroppen. Om du till exempel smörjer på cayennepeppar på din hud kommer du först att känna en ökning i smärta eftersom capsaicinet irriterar vävnaderna, men efter en stund hämmar ämnet smärtsignalerna och minskar därmed smärtan.

För att få den smärtstillande effekten som mest effektiv kan man behöva smörja på chilin under några dagar, exempelvis i en olja eller en salva. Vilket då kan underlätta huvudvärk, muskelvärk, ledvärk, menskramper och så vidare.

Även senapsfröna är en vanlig krydda vid smärta, och har traditionellt använts för smärta i leder såsom vid artros eller för att få snabba på vrickade fötter. Genom att lägga på ett förband med de starka senapsfröna ökar blodcirkulationen till området.

Chili och andra starka kryddor motverkar cancer

I en så kallad ”umbrella review”, en vetenskaplig review-artikel som sammanställer tidigare review-artiklar, påpekas att kryddstarka växter med peppar inkluderad ”är positivt relaterat till olika cancerformer: matstrups-, mag-, gallblås- och andra cancerformer, inklusive bröst-, kolorektal-, struphuvud-, oral- och svalgcancer. Måttlig till hög pepparkonsumtion i den asiatiska befolkningen var signifikant kopplad till magcancer (minskning)”.

Starka kryddor och chili vid magsår samt tarmproblem

Många verkar tro att chili kan förvärra magsår eller ”bränna” mage och tarm, men det är faktiskt precis tvärtom. De har istället sätts främja hälsan av slemhinnan i magen samtidigt som chilin också hämmar smärtsignalen vilket kan lindra i samband med sår. Dock ska man alltid lyssna på den individuella känslan och upplevelsen av hur en växt påverkar. Känns det inte bra för dig, använd den inte.

Chilin färska i skål
Chilin är några av de hetaste kryddorna som tack vare hettan agerar smärtstillande både invärtes och utvärtes.

Starka kryddor gynnar ämnesomsättningen

Starka kryddor sätter som sagt igång processer i kroppen och däribland matsmältningen. Framförallt om det känns som att kanalen är lite ”fast”; långsam matsmältning, förstoppning, gaser som inte kommer ut eller dålig aptit. Testa då att inta små mängder av exempelvis chili i maten, gärna regelbundet.

Enligt en vetenskaplig review-artikel från 2022 tyder allt fler bevis på att konsumtion av capsaicin och kryddstark mat gynnar ämnesomsättningen. Bland annat som behandling av fetma och insulinresistens. Ny forskning visar på att capsaicin har en positiv inverkan på tarmflorans sammansättning och funktion vilket skulle kunna vara en bidragande faktor till ämnet positiva effekter på metabolismen. En epidemiologisk studie visade bland annat på att regelbundet intag av starka kryddor är kopplat till en lägre förekomst av fetma.

Krydda på om du är en frusen person

Är du en naturligt kall person som ofta är frusen och där processer i kroppen kanske rent allmänt går lite långsamt (ämnesomsättningen till exempel) kan heta kryddor vara en bra ide som regelbundet användande.

De heta kryddorna värmer upp och sätter igång blodcirkulationen som gör att vi känner oss varma. De kan även stimulera matsmältningssystemet och sätta igång aktiviteten där, så att vi lättare går på toaletten exempelvis. Väl värt att testa.

Vem bör inte äta allt för mycket starkt kryddad mat?

Om du däremot redan är naturligt varm som person eller kanske rent av hetlevrad är det inte att rekommendera att inta dessa heta kryddor allt för ofta, såsom i stora mängder dagligen. Det kommer antagligen bidra till att du känner dig än varmare och kanske rent av mer lättirriterad.

”Svettas du lätt, såsom kan ske under klimakteriet, bör du undvika att inta starka kryddor för att inte aggravera den varma energi som redan flödar i dig”

Svettas du dessutom lätt, såsom kan ske under klimakteriet, bör du undvika att inta starka kryddor för att inte aggravera den varma energi som redan flödar i dig. Då bör du istället inta växter som ”kyler ner” och lugnar. Självklart kan alla lite då och då äta spicy mat, men om du är en person som lätt blir varm och svettas bör du tänka på att hålla intaget av dessa kryddor nere.

Onlinekurser om örter samt örtkurser i Mölnlycke (Göteborg)

Att växter är ”värmande” eller ”kylande” och dess egenskaper är vad som inom örtkunskapen kallas energetics. Genom att använda detta gamla system av att kombinera ihop rätt växter för dig som individ och det tillstånd du vill göra något åt, ser vi till att få växter som fungerar för dig som person. Inte främst för tillståndet, alla individer är olika och behöver olika strategier för att hitta rätt växter.

Snart lanserar jag en onlinekurs som baseras på just detta: ”Hur du väljer örter för dig som individ – energetics”. Där du får lära dig i detalj om hur du bör använda örter som balanserar dig och de tillstånd du vill förändra. Kursen fås genom en engångsbetalning och du har sedan tillgång till kursen som du kan göra helt i din egna takt. Håll utkik på bloggen för lansering!

Vill du hellre lära sig om örter och energetics personligen håller jag kursen  ”Örtkunskap & att använda örter i vardagen” i Mölnlycke, ca 10 min från Göteborg. Där vi går bland annat igenom just energetics och får smaka på flertalet örter för att bättre förstå konceptet. Klicka här för mer information om den kursen.  

Referenser

Ao, Zhimin, Zongyue Huang, and Hong Liu. (2022). Spicy Food and Chili Peppers and Multiple Health Outcomes: Umbrella Review. Molecular Nutrition & Food Research. 66(23).  

Clare, B. (2020). Spice apothecary – blending and using common spice for everyday health. Storey: North Adams.

De La Foret, R. (2017). Alchemy of herbs. Hay House Inc.

De La Foret, R. (2022). Cayenne monograph. Hämtat den 2022-12-21 från:www.herbmentor.com

© 2023 Karolines Way of Life Hälsoblogg

Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Jag heter Karoline och driver denna Hälso- och Örtblogg där jag skriver artiklar kring det mesta som har med hälsa att göra. Det viktigaste jag vill inspirera till är: hälsa är inte att vara perfekt. Jag vill inspirera till ett lagom hälsosamt liv, där kraven sätts utifrån vad du faktiskt kan uppnå i just ditt liv. Och örter (läkeväxter) kan hjälpa oss på den vägen. Min bakgrund är en kandidatexamen inom hälsa och kost. Dessutom är jag örtkännare (herbalist).

Lämna ett svar