You are currently viewing Stärk din mentala förmåga med nootropiska örter och svampar

Stärk din mentala förmåga med nootropiska örter och svampar

Av många anledningar är vår mentala förmåga under stor press idag, med enorma mängder intryck och ofta långvarig stress. Minnet är en viktig del av oss som individer och även utan dessa stresspåslag i livet är det mångas minne som påverkas negativt, framförallt senare i livet. Vi vet att en hälsosam livsstil hjälper oss att motstå mentala påfrestningar bättre. Och tillsammans med många växter samt svampar, så kallade nootropiska örter, kan vi få mycket positiva resultat på vår kognitiva förmåga. Likväl som på depressioner.  

En stor mängd växter har studerats, och traditionellt används, för sina möjligheter att positivt påverka vår kognitiva förmåga. Bland annat förebygga och behandla demens och Alzheimers. Vissa växter har många studier bakom sig och andra endast ett fåtal, eftersom forskningspengar i västvärlden tyvärr sällan läggs på denna typ av studier.

Växter såsom saffran, salvia, pepparmynta, citronmeliss, ashwaghanda, gurkmeja, havre, rosenrot, ginkgo och ingefära har alla visat på möjligheter att öka vår mentala hälsa. I denna artikel har jag valt 4 av de växter det forskats mest på, samt 1 svamp och 1 av våra mest älskade bönor.

Frukter och grönsaker för den kognitiva förmågan

Alla växter är viktiga för att rent allmänt stärka hälsan, däribland den mentala. Frukter, bär och grönsaker innehåller bland annat polyphenoler (antioxidanter) vilka har visat sig förbättra vår kognitiva förmåga samt ha skyddande effekter på nervceller. Med andra ord: ät så många växtligheter som möjligt för att stärka din mentala förmåga och förebygga sjukdomar såsom Alzheimers och depressioner.  

Naturen stärker den mentala förmågan

Att vistas i naturen har i studier setts öka vår kognitiva förmåga såsom minne. Att regelbundet promenera i naturen kan med andra ord vara en viktig faktor för både stressreducering (som positivt påverkar vår mentala förmåga) och för att öka kognitionen. En viktig del av att inte enbart inta växtligheten genom vår kost, utan också befinna oss i den.

Bär, frukter, gryddor och örter i små skålar på ett vitt bord. Vissa skålar är tomma medan andra har saker i sig. Vindruvor, körsbär, pumpafrön, paprikapulver, päron, kokosflingor, färsk koriander och torkade bär.
Alla bär, frukter, kryddor och örter har verksamma ämnen som stimulerar den kognitiva förmågan. Det är alltså viktigt att konsumera alla typer av växtlighter för den mentala hälsan.

Nootropiska örter för bl.a. minnet

En nootropisk ört är en växt som kan skärpa våra sinnen. Eller ”smart växt” som de också kallas för deras möjligheter att stärka många kognitiva förmågor, såsom minne, vakenhet, ångest och depressioner.

En grupp med växter som är mycket vanliga inom Ayurvedan (den indiska hälso- och läkekonsten, vilken också grundar sig på vetenskap, en kombination av gamla och nya tankesätt helt enkelt). Ett par växter jag här nämner är just ayurvediska växter som kanske låter främmande för oss nordbor men som är lätta att hitta på hälsokostbutiker och online. De nootropiska örter är en integrerad del av både ayurvedan och den kinesiska medicinen och det finns mycket att läsa om dessa växter framföralt från indien. Men som också har väckt intresse i den västerländsk forskarvärlden.

Studier som görs på växters effekter bygger ju oftast på just hur de används traditionellt. Som sedan plockas upp av forskningen som oftast understryker den gamla användningen och kan ge en vidare biokemisk förklarning.

Nootropiska örter hjälper vid ADD & ADHD

De nootropiska örterna har i studier visat sig hjälpsamma för personer med ADD och ADHD, där studier gjorts på både barn och vuxna. Bacopa och ginkgo är två av de mest undersökta för det ändamålet. Studier som gjorts visar på att många växter kan användas vid sidan av de stimulerande läkemedel som ordineras för ADD och ADHD, och samverka för bästa effekt. Ett område som visat på mycket intressanta resultat men där mer forskning behövs för att än tydligare se vilka örter som kan sättas samman för ett holistiskt program för dessa individer.

Växterna är dock stärkande för hälsan, så det finns små negativa effekter med att använda nootropiska örter. Även om forskningen inte är helt klarlagd än för allmänna rekommendationer. Det är som att äta grönsaker helt enkelt.

Dessa kognitiva örter har visat ser mer effektiva än lugnande växter, som också är vanligt använda för framförallt ADHD. Bacopa är en av de mest studerade för just dessa karaktärsdrag, som har visat sig minska både hyperaktivitet och förbättra koncentrationssvårigheter.

Örter som kan stärka den mentala förmågan och minne

Här listar jag några växter som studerats för sina förmågor att på olika sätt stärka vår mentala hälsa.

Rosmarin (salvia rosmarinus)

Den kulinariska kryddan rosmarin som de flesta har i sitt köksskåp är välstuderad för sina möjligheter att stärka den kognitiva förmågan, bland annat minne och uppmärksamhet. En växt som används traditionellt under lång tid för att stimulera och öka den mentala hälsan. Rosmarin har i labbstudier bland annat setts öka blodflödet i kapillärer. Vilket är en av anledningarna till dess positiva effekter på minnet, men också hårväxt.

Rosmarin har setts öka den kognitiva funktionen hos personer med Alzheimers. Det är flera faktorer som gör att rosmarin visat sig så effektiv på att stärka kognitionen. Dess höga innehåll av antioxidanter samt antiinflammatoriska effekter anses vara några.

Men studier har visat på att rosmarin inte bara ökar minnet utan också minskar ångest och depression. Bland annat kan den eteriska oljan vara stimulerande att dofta på när man känner sig lite hängig. Och har setts öka den mentala prestationen och minnet i studier där man jämfört med samma situation doftlös. Eller drick en kopp te på rosmarin, dock inte för nära sängdags eftersom örten är för stimulerande för vissa individer.

Rosmarin i närbild. Kvistar av grön rosmarin. Fokus på en kvist med flera andra i bakgrunden. Rosmarinbuske för mentala förmåga
Rosmarin ökar blodtillförseln i kapillärer hjärnan vilket både är bra för minnet och hårväxten.

Bacopa / litet tjockblad (bacopa monnieri)

Bacopa, eller litet tjockblad som det heter på svenska, är en av de mest undersökta nootropiska växterna. Bladet har i flera studier visat på ökade kognitiva funktioner, med större effekt än placebo. Ämnen i bacopa har bland annat visat på skyddande effekter på nervsystemet, ökning av blodflödet i hjärnan, balansering av neurotransmittorerna GABA och serotonin, minskade skador från fria radikaler, positivt påverkade nivåer av stresshormoner och minskning av inflammationer i nervsystemet. Ganska imponerande.

Precis som äkta Johannesört skyddar bacopa levern och effektiviserar de leverenzymer som hjälper oss att föra ut toxiner ur kroppen, där läkemedel räknas in. Johannesörten ska alltså inte intas när man äter vissa andra läkemedel eftersom växten effektiviserar enzymerna så pass mycket att effekten av läkemedlet tas bort (vilken kraft! Men inte vidare praktiskt när man behöver effekten av medicinen). Bacopa kan ha samma effekt, men har inte säkerställts i studier än. Dock viktigt att veta om man till exempel tar blodförtunnande läkemedel eller p-piller. Örten anses utöver detta säker att använda.

Pepparmynta (mentha x piperita)

Pepparmyntan är inte enbart den mest populära örten för örteer, utan har också både stimulerande och lugnande effekter på vår hjärna. Pepparmynta och dess släktingar kan öka vakenheten, arbetsminne samt långtidsminne. Den har i studier också setts minska mental trötthet och underlätta migrän.

Vi behöver inte ens vänta med att få dessa effekter genom långvarig användning, utan enbart en kopp te eller användning av eterisk olja kan öka kognitionen. I en studie fick de deltagande dricka te på antingen pepparmynta, kamomill eller varmt vatten och därefter göra kognitionstester. Resultaten visade på att teet med pepparmynta signifikant förbättrade långtidsminnet samt snabbheten i minnet. Pepparmyntsteet ökade också känslan av vakenhet i mycket högre utsträckning än de andra teerna (där kamomillen istället hade motsatt effekt, vilket kan vara viktigt för kvällsron).  

Antioxidanterna i myntor har visat sig agera stimulerande på hjärnan. Samtidigt som mentholen, som finns i olika mängder i myntor, ökar GABA-signalering vilket är en lugnande neurotransmittor. Vi kan alltså känna oss mindre stressade men samtidigt mer skärpta. Och dessa effekter får vi inte enbart genom att äta eller dricka pepparmyntan, utan också genom att andas in de eteriska oljorna genom näsan.

Gröna blad av pepparmynta, mentha x piperita. Bilden är tagen i närbild ovanifrån. Med gröna skott på toppen och stora, ådriga, mörkgröna blad under. Mynta för mentala förmåga
Pepparmyntan är inte bara rysligt god utan ger också skärpa samt stärker minnet.

Gotu Kola / salladsspikblad (centella asiatica)

Detta lilla gröna blad har många namn och kallas på svenska salladsspikblad. Gotu Kola är ett blad som används just som ett salladsblad och grönsak där den växter i exempelvis Indien, Kina och på Sri Lanka. Den är dock lätt att hitta torkad i pulverform här i Sverige.

Salladsspikblad har liknande effekter som bacopa och setts öka den kognitiva förmågan i studier där man jämfört med placebo. Gotu kola har använts inom ayurvedan och den kinesiska medicinen under tusentals år, bland annat för att öka den mentala förmågan, bättre hantera stress och motverka ångest. Men har också visat på positiva effekter på humöret. Ämnen i bladen har antidepressiva och antistressande egenskaper som bland annat tros bero på dess effekt på den lugnande neurotransmittorn GABA.

Ytterligare en växt som visat på positiva resultat på minnes hos personer med Alzheimers. Effekter som kommer efter en längre tids användning. Men bladet har också visat på en direkt förbättring av humör samt vakenhet efter en gångs användning hos friska personer.  

Lion’s Mane / igelkottstaggsvamp (hericium erinaceus)

Lion’s mane är inte bara en medicinal svamp utan även god matsvamp, som går att odla själv på träloggar. Precis som många andra svampar påverkar igelkottstaggsvampen flera system i kroppen, däribland den mentala förmågan. Lion’s mane har fått uppmärksamhet för sina positiva effekter på sjukdomar såsom Alzheimers, där ett flertal studier har visat att individer fått bättre minneskapacitet efter att ha använt svampen regelbundet under 2–3 månader.

Lion’s mane är ett exempel på livsmedel som stärker många delar av vår kropp och hälsa, där den mentala funktionen bara är en liten del av allt gott den gör för oss. Svampen har visat på neuroprotektiva egenskaper, vilket innebär att den kan hjälpa till att förhindra skador på hjärnan. Studier har visat på förbättrad kognitiv förmåga efter ett fåtal veckors användning (inte enbart hos personer med Alzheimers), utan biverkningar. Men förbättringar har även setts på ångest samt depression efter några månaders användning. Samt minskning av trötthet.

För mer information om medicinala svampar läs också artiklarna:

– ”Vanliga svenska svampar i skogen är både medicinala och hälsostärkande

– ”Medicinala svampar kan vara de viktigaste livsmedlen för din hälsa

Lion's mane, igelkottstaggsvamp, hericium erinaceus. Vita små taggiga svampar ligger tätt ihop. De ser ut som vita bollar med små mjuka taggar runt sig. Närbild på svamp för den kognitiva förmågan
Lion’s mane, eller igelkottstaggsvamp, har fått mycet uppmärksamhet den senaste tiden för sina effekter på bland annat den kognitiva förmågan såsom minne och minskning av depression.

Koffein

Visst är det så att vår mest använda växt i världen, kaffebönan, anses vara nootropisk eftersom koffein skärper uppmärksamheten, vakenheten och vår inlärningsförmåga. Koffeinet finns dock i flera växter och är ett ämne som är mycket effektivt att använda vid till exempel inlärning, där studier har visat på att studenter som pluggar lär sig mer om de också druckit en kopp kaffe efter inlärningen.

Men, vi får så klart bäst effekt av denna potenta växt (drog) om vi inte använder den dagligen. Utan när det behövs. Mer av de goda gör oss inte mer skärpta, utan tvärtom kan istället bidra till överstimulering och därmed öka stresspåslagen. Detta är inte en växt att använda dagligen för att öka den mentala förmågan, utan när det behövs.  

Koffein är så vidd använd just för att det är en extremt potent alkaloid, precis som alla andra ”iner”, exempelvis; amfetamin, nikotin, morfin, kokain, efedrin, psilosybin (i magiska svampar) och så vidare. En drog precis som de andra. Tänk på det. Viktiga medicinala komponenter, men starka sådana.  

Kombinera örter för bättre effekt

Oftast använder man växter i kombination med varandra för att få än bättre effekt. Gotu kola, ginkgo och rosmarin är ett sådan exempel som ofta kombineras ihop för att förbättra den kognitiva förmågan.  

Hur väljer du rätt växt för just dig?

Alla växter fungerar inte på samma sätt på alla individer. Vi som personer har våra egna kvalitéer likväl som växter har det. Dessa ska matchas samman för att få en önskvärd effekt. Det bästa är ju så klart att ta hjälp av en örtkännare som kan hjälpa med dessa kombinationer, eller så testar man sig fram.

Samtliga växter i denna artikel är säkra att använda. Men använd dem med respekt! Se dem inte som droger vilka vi överanvänder för att kunna prestera mer och köra på. Som de flesta ju tenderar att göra med kaffe, istället för att ta en paus tar man en till kopp kaffe och fortsätter. Utan ta hand om din mentala och fysiska hälsa, och ta hjälp av nootropiska växter när du behöver extra mental näring.

Referenser

Bharti, G.& Neelesh Kumar M. (2019). Memory booster herb (natural cognitive enhancers): An overview. International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education. 4(1). pp 975-979.

Friedman, M. (2015).Chemistry, Nutrition, and Health-Promoting Properties of Hericium Erinaceus (Lion’s Mane) Mushroom Fruiting Bodies and Mycelia and Their Bioactive Compounds. Journal of Agricultural and Food Chemistry .63(32). pp 7108-123.

Hobbs, C. (2020). Medicinal Mushrooms – the essential guide. North Adams: Storey Pubslishing.

Kulkarni, R., Girish, K. J. & Abhimanyu, K. (2012).  Nootropic Herbs (Medhya Rasayana) in Ayurveda: An Update. Pharmacognosy Reviews. 6(12). pp 147-53.

Mopelola Lawal, O., Wakel, F. & Dekker, M. (2021). Consumtion of fresh Centella Asiatica improves short term alertness and contentedness in healthy females. Journal of Functional Foods. 77(2021). 104337. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jff.2020.104337

Perry, N. & Perry, E. (2018). Your brain on plants. New York: The Experiment.

Yarnell, E. (2018). Herbs for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Alternative & Complementary Therapies. 24(3). Pp 133-39.

© 2022 Karolines Way of Life Hälsoblogg

Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Jag heter Karoline och driver denna Hälso- och Örtblogg där jag skriver artiklar kring det mesta som har med hälsa att göra. Det viktigaste jag vill inspirera till är: hälsa är inte att vara perfekt. Jag vill inspirera till ett lagom hälsosamt liv, där kraven sätts utifrån vad du faktiskt kan uppnå i just ditt liv. Och örter (läkeväxter) kan hjälpa oss på den vägen. Min bakgrund är en kandidatexamen inom hälsa och kost. Dessutom är jag örtkännare (herbalist).

Lämna ett svar