You are currently viewing Vad är fytokemikalier i växter? – och varför de är så viktiga för att stärka hälsan

Vad är fytokemikalier i växter? – och varför de är så viktiga för att stärka hälsan

I växter finns oändligt med ämnen som positivt påverkar vår hälsa. Näringsämnen såsom vitaminer och mineraler men också andra ämnen som inte direkt är näringsämnen, utan så kallade fytokemikalier. En stor grupp med bioaktiva ämnen som är ytterst viktiga för att behålla hälsan och motverka vanliga sjukdomar såsom cancer.

Vad är fytokemikalier?

Fytokemikalier är beståndsdelar i växter (inklusive grönsaker och frukter) som inte är näringsämnen, såsom mineraler och vitaminer, utan andra bioaktiva ämnen som agerar hälsostärkande och motverkar sjukdomar. Dessa fytokemikalier agerar som skydd för växter mot angrepp av diverse djur, bakterier och svampar. Och vi behöver dessa ämnen för att kunna motstå de vanliga sjukdomar vi idag ser i vårt samhälle, exempelvis diabetes typ 2, fetma, cancer och Alzheimers.

Hittills har ca 10 000 olika fytokemikalier identifierats i växtriket. Men många har så klart inte ens blivit upptäckta. Några av de vi idag känner till är tanniner, flavonoider, steroider, saponiner och diverse alkaloider. Antioxidanter är kanske de mest välkända.

När vi till exempel pratar om att växter är ”antiinflammatoriska” är det just effekter från diverse fytokemikalier vi menar. Och inga fytokemikalier agerar på egen hand utan tillsammans med alla andra ämnen i en växt. Gemensamt skapar de en synergisk effekt som är mycket fördelaktig för vår hälsa. Ja, rent av livsnödvändig.

Antioxidanter är fytokemikalier

En av de viktigaste fytokemikalierna är antioxidanter som inte enbart är en typ av molekyl utan många olika ämnen som agerar antioxidativt. Också vissa vitaminer såsom C och E är antioxidanter samt mineraler. Dessa ämnen motverkar att de oxidativa processer i kroppen inte blir allt för omfattande och förstör vävnader, celler samt skapar inflammation.   

Låggradiga inflammationer är en av de stora bidragande orsakerna till flertalet vanliga kroniska sjukdomar. Och just antioxidanter är av yttersta vikt för att bekämpa dessa inflammationer. Med tillräckliga mängder antioxidanter i vår kost minskar vi riskerna för cancer, minskar påskyndandes av åldrandet, motverkar diabetes typ 2 samt övervikt likväl som neurodegenerativa sjukdomar såsom Alzheimers och Parkinsons.  

Självklart har antioxidanter också andra viktiga roller för att stärka våra kroppsliga system. Det är så otroligt viktigt att vi äter tillräckligt med växter.

Närbild på ett mörkblått blåbär med vattendroppar på sig.
De flesta vet nog om att blåbär innehåller stora mängder antioxidanter, vilket är en av de kanske viktigaste fytokemikalierna.

Fytokemikalier mot cancer

Många studier har gjorts som visar på vikten av diverse beståndsdelar i växter för att motverka cancer. Och några av dessa, som det forskats på en hel del, är just fytokemikalier. De anses vara ett av de viktigaste ämnena för att förebygga cancer men anses lika viktiga vid bekräftade cancerfall.

I en tid då cancer har blivit en av de största dödsorsakerna runtom i världen måste vi finna sätt att förebygga sjukdomen. Och för det behöver vi bland anant äta tillräckligt med växter i vår kost. Exempel på fytokemikalier i växter som visat sig effektiva är:

  • capsaicin i cillipeppar
  • katekiner i bland annat grönt te
  • lykopen som främst finns i tomater men även i vattenmeloner, papaya, rosa grapefrukt, rosa guava och röd morot
  • cucurbitaciner i traditionella kinesiska medicinalväxter men även vanliga grönsaker såsom vattenmelon, gurka, squash, zucchini och pumpa
  • fenetylisotiocyanat i diverse kålsorter såsom broccoli, vattenkrasse och trädgårdskrasse
  • isoflavoner i legymer; soja, linser, bönor, kikärter exempelvis.

Läkeväxter är ju också växter…

Precis som grönsaker och andra växter vi äter som livsmedel innehåller läkeväxter (örter, vilda växter, medinalväxter – kärt barn har många namn) stora mängder matnyttiga fytokemikalier. Vilket är en av alla anledningar till att använda dessa växter dagligen som tillskott till och som en del av maten. Vi kan använda örter hälsofrämjande, förebyggande och som hjälp vid behandling.

I de asiatiska länderna finns det exempelvis mer än 120 stycken traditionella mediciner med läkeväxter för behandling av det centrala nervsystemet. Där just symbiosen av många fytokemikalier är en del av de positiva effekterna.

Läkeväxters fytokemikalier för den kognitiva förmågan

Läkeväxter innehåller stora mängder fytokemikalier och intressanta studier har gjorts på växter som traditionellt används exempelvis inom den kinesiska medicinen och indiska ayurvedan. Bland annat för att stärka och behålla den kognitiva förmågan och därmed motverka sjukdomar såsom Alzheimers, demens, Parkinsons och spasmiska sjukdomar.

Hjärnan står för ca 2% av kroppens totala vikt men för hela 20% av det syre som finns tillgängligt genom andningen. Därav är hjärnan det organ som är mest mottagligt för oxidativ stress och skada.

Vårt centrala nervsystem bekämpar oxidativ stress genom diverse resurser såsom vitaminer, antioxidantenzymer och bioaktiva molekyler. Men detta försvarssystem behöver hjälp av och kan aktiveras ytterligare av antioxidanter vi får genom maten. Här är ett citat ur en översiktsartikel från 2012: ”Det finns gott om vetenskapliga och empiriska bevis som stödjer användningen av antioxidanter för kontroll av neurodegenerativa sjukdomar. När medicinens fokus skiftar från behandling av uppenbar sjukdom till förebyggande, kommer örtmedicin (med dess fyra pelare fytokemi, fytofarmaci, fytofarmakologi och fytoterapi) i beaktande, som är en renässans av urgamla mänskliga traditioner”.

Läs mer om växter som agerar stärkande på den kognitiva förmågan i artikeln ”Stärk din mentala förmåga med nootropiska örter och svampar”.

Kryddor, växter, svampar, nötter och grönsaker ligger i korgar och behållare på hyllor och golvet i en butik. De står prydligt uppradade.
Allt från växtriket, oavsett vad vi kallar dem (grönsaker, kryddor, läkeväxter, bär, frukter etx) innehåller viktiga fytokemikalier som bland annat verkar antiinflammatoriskt.

Vilka växter bör du använda?

Vilka växter bör du använda för att ta fördel av alla dessa fantastiska fytokemikalier? Så många som möjligt är det enkla svaret. Ät mycket frukt och grönt i din kost, samt linser, bönor, frön, nötter etc. Gå ut och plocka vilda ätliga växter i naturen. Odla diverse ätbara växter för att använda i maten eller i örtteer. Använda så mycket kryddor och örter du kan i maten, inklusive det du bakar. Försök att få så mycket från växtriket som möjligt dagligen. Örtteer är ett väldigt bra komplement för att få i sig ytterligare en mängd, vatten är ett bra lösningsmedel för många näringsämnen.  

Och vilket enkelt och säkert sätt att motverka sjukdomar! Istället för att fokusera på läkemedel med många bieffekter vid ett senare skede. Vi kan helt enkelt genom att äta bra, god mat se till att vi håller oss friska längre. Fytokemikalier är en otrolig stor del av det.

Referenser

Kumar, G. P. & Khanum, F. (2012). Neuroprotective potential of phytochemicals. Pharmacognosy Review. 6(12). Pp 81–90.doi: 10.4103/0973-7847.99898

Ranjan, A., Ramachandran, S., Gupta, N., Kaushik, I., Wright, S., Srivastava, S., Das, H., Srivastava, S., Prasad, S. & Srivastava, S. K. (2019) Role of Phytochemicals in Cancer Prevention. International Journal of Molecular Sciences 20(20): p 4981

Zhang, Y-J., Gan, R-Y., Li, S., Zhou, Y., Li, A-N., Xu, D-P. & Li, H-B. (2015). Antioxidant Phytochemicals for the Prevention and Treatment of Chronic Diseases. Molecules (Basel, Switzerland) 20(12). pp 21138-1156

© 2022 Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Karolines Way Of Life HälsoBlogg

Jag heter Karoline och driver denna Hälso- och Örtblogg där jag skriver artiklar kring det mesta som har med hälsa att göra. Det viktigaste jag vill inspirera till är: hälsa är inte att vara perfekt. Jag vill inspirera till ett lagom hälsosamt liv, där kraven sätts utifrån vad du faktiskt kan uppnå i just ditt liv. Och örter (läkeväxter) kan hjälpa oss på den vägen. Min bakgrund är en kandidatexamen inom hälsa och kost. Dessutom är jag örtkännare (herbalist).

Lämna ett svar